Spolumajitel a generální ředitel Home Creditu Jiří Šmejc

Spolumajitel a generální ředitel Home Creditu Jiří Šmejc | foto: Michal Růžička, MAFRA

Kellnerův Home Credit loni vybředl ze ztráty, vydělal díky Číně i Rusku

  • 10
Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, loni definitivně vybředla ze ztrát. Loňský čistý zisk vystoupal na 210,2 milionu eur, tedy zhruba 5,7 miliardy korun. Home Creditu se dokonce opět začalo dařit i v Rusku, kde se před tím potýkal s velkými problémy. Hlavní byznys ale dělá v Číně a dalších zemích jihovýchodní Asie.

Výsledky naznačily optimistický trend, příjmy skupiny totiž během roku postupně stoupaly. A poslední čtvrtletí se s čistým ziskem 78,9 milionu eur stalo vůbec nejziskovějším za celý rok. Za celý rok 2015 přitom Home Credit vykázal ztrátu 41,6 milionu eur.

„K vynikajícímu výsledku přispěly všechny firmy ze skupiny Home Credit. Byla to nejen Čína, ale zejména Vietnam nebo Rusko a Kazachstán. Na trzích, kde jsou operace Home Creditu ještě v investiční fázi, jako Indie či Indonésie, jsme na velmi slibné cestě k ziskovosti,“ říká šéf a spolumajitel Home Creditu Jiří Šmejc.

Rusko přitom bývalo pro Home Credit vždy klíčovou zemí, bylo na začátku její mohutné expanze do zahraničí. Ještě před pár lety odtud pocházelo asi 80 procent nových půjček. Jenže pak přišel pokles cen ropy, propad rublu a ruští spotřebitelé začali mít problémy se splácením úvěrů.

Skupina se už v Rusku velké části problematických úvěrů zbavila, její další možnosti ale stále ovlivňují klesající příjmy obyvatel.

Mobily pro Číňany

Home Credit se proto začal mnohem víc soustředit na jiné rozvíjející se trhy, zpočátku hlavně na Čínu, později i na další země jihovýchodní Asie a Indii. Home Credit tu loni nově spustil úvěrové produkty s nulovým navýšením a zároveň zvyšuje nabídku hotovostních úvěrů.

Díky tomu skupina dokázala oslovit klienty, kteří dosud neměli přístup k finančních službám. Podílí se na financování nákupů spotřebního zboží, především mobilních telefonů. Přitom spolupracuje s výrobci, jako jsou čínské OPPO či korejský Samsung.

Home Credit dnes v jedenácti zemích obsluhuje přes dvacet milionů klientů, což je o 60 procent víc než před rokem. Loni jim půjčila 11,5 miliardy eur v nových úvěrech, tedy meziročně o tři čtvrtiny víc. Téměř dvě třetiny tohoto objemu (6,7 miliardy eur) rozpůjčovala v Číně.

Úvěry nabízí v široké distribuční síti maloobchodů, bankovních poboček, speciálních úvěrových přepážek a na poštách. Celosvětově už je takových míst víc než 270 tisíc. Produkty pod značkou Home Credit se stále častěji nabízejí on-line a prostřednictvím sociálních sítí.