horká linka

-
* Nabídce firmy Zepter podlehla na výstavě FOR ARCH Jiřina Brožová z Prahy 9. Přímo na místě, údajně ve zmatku a spěchu, podepsala splátkovou smlouvu na nákup pánve za více než sedm tisíc korun. Teprve doma, po přečtení smlouvy zjistila, že pánev dostane až po jejím celém splacení, tedy v roce 2001. "Ihned jsem napsala do ústředí firmy, že smlouvu ruším, ale odpověděli mi, že s tím nesouhlasí," napsala Jiřina Brožová. "Dealer firmy mi navíc sdělil, že jestli nebudu platit, dají mě k soudu a vše budu muset stejně zaplatit."

Dealer firmy Zepter měl bohužel pravdu a Jiřině Brožové nezbývá nic jiného než platit. Ve smlouvě, kterou podepsala, je totiž, podobně jako ve všech ostatních smlouvách této firmy, malými písmeny napsáno, že při porušení smluvních povinností musí zákazník zaplatit smluvní pokutu v určité výši (zpravidla 25 % z ceny zboží). "Když ve smlouvě není vůbec nic,jen pokuta za porušení smluvních povinností, nedá se od ní odstoupit," potvrzuje pražský advokát Kolja Kubíček.

* Lence Maruškové z Prahy se nelíbí, že v některých restauracích nevracejí zpátky peníze na stravenky. V pizzerii, kde platila za oběd o čtyři koruny méně, než byla hodnota stravenky, to měli také napsané na ceduli.

O vracení na stravenky jsme již psali v poradně pro spotřebitele (MF DNES, 25. 8.). Tuto problematiku neřeší žádný právní předpis. Pokud zákazníka v restauraci předem upozorní, že na stravenky nevracejí (například formou cedule), je vše v pořádku a peněžní rozdíl si ponechají v restauraci. Jestliže se to však host dozví až v okamžiku placení, může se obrátit se stížností na Českou obchodní inspekci, neboť jde o porušení zákona o ochraně spotřebitele.