horká linka

Miroslav Janata z Prahy koupil v obchodním domě dětské chrániče loktů a kolen, zabalené v plastovo -
papírovém pouzdře. Přestože je na účtence k výrobku upozornění, aby si zákazník pro případnou reklamaci uschoval účtenku, záruční list i obal výrobku, pan Janata po několika dnech chrániče reklamoval bez obalu, neboť ten se otevřením zničil. Protože reklamaci v prodejně zamítli, zajímalo jej, zda mohou odůvodnit zamítnutí pouze tím, že chybí obal, případně skutečností, že chrániče ještě nikdo nereklamoval. Přestože u některých speciálních výrobků může být obal považován za jejich součást, není to případ Miroslava Janaty. Důvodem je, že se pouzdro po otevření zničí, ale také to, že k používání chráničů není již obal nutný. Pokud v prodejně neposkytli na chrániče delší než půlroční záruční dobu, neměli právo reklamaci pana Janaty odmítnout proto, že výrobek přinesl bez obalu. "Byla-li však záruční doba na chrániče delší než šest měsíců, mohl prodejce v záručním listě stanovit i zvláštní podmínky této prodloužené záruky, což může být i požadavek reklamovat výrobek spolu s obalem," upozorňuje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. V tomto případě by byl postup prodejce, který zamítl reklamaci, oprávněný. Důvodem k zamítnutí však nemůže být skutečnost, že je Miroslav Janata prvním zákazníkem, který výrobek reklamuje.