horká linka

Ladislav Klimeš ze Slaného se nedávno při reklamaci videa jako zákazník setkal s rozdílným výkladem občanského zákoníku.
Ladislav Klimeš ze Slaného se nedávno při reklamaci videa jako zákazník setkal s rozdílným výkladem občanského zákoníku. "V prodejně Electrocity na Černém Mostě mi tvrdili, že je nutné, aby se závada vyskytla počtvrté, a pak mi video vymění. Prý ale existuje soudní výklad, podle kterého má zákazník právo na výměnu výrobku nebo odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz v případě, že se stejná závada objeví potřetí," napsal Ladislav Klimeš s otázkou, zda má pravdu on, nebo prodejce. Zákazník má podle zákona právo na vrácení peněz nebo výměnu výrobku při reklamaci vady, kterou není možné opravit a kvůli níž nemůže výrobek používat. Stejné právo má také v dalších dvou případech - jestliže vadu sice lze opravit, ale výrobek pro její opětovné vyskytnutí po opravě nelze použít, nebo pokud je výrobek nepoužitelný pro větší počet vad. Protože zákon tyto situace blíže nevysvětluje, vychází se ze soudní praxe. Podle ní se za "opětovné vyskytnutí vady po opravě" považuje případ, kdy se stejná závada, která byla v záruční době již nejméně dvakrát opravena, vyskytne potřetí. Za "větší počet vad" se považuje, pokud má výrobek současně alespoň tři odstranitelné vady.
(aku)