Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Turisté se chladili, vlna veder vylepšila byznys na horách

  21:08aktualizováno  21:08
Vlna veder letos pomohla podnikatelům v cestovním ruchu na horách. Jejich návštěvnost výrazně stoupla. Například Špindlerův Mlýn letos hlásí nejsilnější sezonu v historii, tamní areál přes léto letos navštíví přes 120 tisíc lidí, což je o několik tisíc víc než loni.
Vrchol Sněžky

Vrchol Sněžky | foto: Michal FantaMF DNES

Automatické sčítače počtu turistů zaznamenaly za červenec růst až o padesát procent. Podnikatelé v čele se Slovákem Igorem Rattajem a někdejším šéfem ČEZ Martinem Romanem, kteří tamní areál už tři roky provozují, se snaží byznys stále více rozšířit právě do letních měsíců. Nutí je k tomu i nevyzpytatelné zimy, na které se investoři a majitelé areálů nemohou příliš spoléhat.

„Je to trend, který je vidět třeba i v Alpách. Tam v létě míří velké množství bohatých Arabů z Dubaje, kteří doma nemohou vydržet a jedou se ochladit. Podobný efekt jsme viděli třeba letos i v Česku, když se v nížinách nedalo vydržet, na horách bylo plno,“ říká Rattaj.

Podle starosty šumavské Modravy Antonína Schuberta nepřibývá na horách lidí jen kvůli počasí. „Lidé chtějí na dovolené klid a pohodu, to tu mají. O řadě přímořských destinací se to říct nedá,“ říká Schubert.

Vysoké letní teploty začínají částečně měnit byznys s dovolenými. Letos z vlny veder profitují tuzemská horská střediska. I když také v nich teploty leckdy přesahovaly třicetistupňovou hranici, vydalo se na hory „ochladit“ několikanásobně více turistů než loni.

Celková čísla za léto ještě nejsou k dispozici, zkušenosti lidí živících se cestovním ruchem na horách však ukazují na slušný nárůst počtu návštěvníků. Větší počet turistů dobře ilustrují také zaznamenané průchody návštěvníků automatickými sčítači v nejnavštěvovanějších lokalitách.

Například v Krkonoších na většině míst, kde turisty počítají, stouply v červenci meziročně počty o pětinu, na Vrbatově boudě až o polovinu. O podobném růstu se zmiňují informační centra, která redakce oslovila.

Poptávka po domácích horách roste

Nárůst počtu návštěvníků zatím podle ochránců přírody nezpůsobuje vážnější komplikace. „Problém způsobuje přelidnění vrcholů. Každý má pocit, že při své návštěvě Krkonoš musí na Sněžku a k prameni Labe, a nám se jen pomalu daří lidem vysvětlovat, že jsou i jiné krásné kouty Krkonoš než jen hřebeny,“ říká mluvčí Krnapu Radek Drahný.

Rušnější sezonu potvrzují rovněž hoteliéři. „V první polovině srpna jsme měli obsazenost v meziročním srovnání o desetinu větší. Svůj podíl na tom dozajista má letošní vlna extrémních veder, jejich vliv však nelze přeceňovat. Celkově totiž roste poptávka Čechů po pobytech na domácích horách a Krkonoše zde pravděpodobně vedou,“ prohlašuje ředitel hotelu Horizont Karel Rada.

Pro podnikatele na horách jde o důležitou změnu trendu. Letní období dosud nebylo například v Krkonoších hlavním zdrojem příjmu podnikatelů, řada penzionů i restaurací byla dokonce přes léto zavřená. Nehledě na to, že nepříliš příznivé zimy přivedly řadu hoteliérů ke krachu.

Letošní léto však plní jejich kasy stejně jako ty obecní. Například na poplatku za ubytování nebo na vybraném parkovném. „Je to super léto. Nemyslím, že je to jen počasím, ale také areál se směrem k letním aktivitám hodně posunul. Už loni bylo léto dobré, přesto jsme letos v červenci rostli o dalších 12 procent. Podnikatelé chápou, že na byznysu od prosince do dubna nepřežijí,“ zamýšlí se Jiří Gajdošík, majitel luxusního hotelu Savoy ve Špindlerově Mlýně, patřícího do skupiny Asten Hotels.

Letní hory jsou alternativou k přeplněným mořským letoviskům

Na Slovensku, zejména ve Vysokých Tatrách, je léto silné historicky. „Tam nyní tvoří zima 65 procent, léto 35. Ve Špindlu to bylo spíše o tom, aby areál v létě neprodělával. Letos se nám ale dařilo, takže i léto bude ziskové,“ předpovídá Igor Rattaj, největší akcionář společnosti Tatry Mountain Resorts.

Řada krkonošských hoteliérů sleduje nárůst delší dobu. „Myslím, že Češi už jsou možná přesyceni resorty v Turecku a Egyptě, je to pořád totéž. Vše hodně závisí na počasí a na předpovědích. Proto nerozumíme, proč se prezentují dlouhodobé předpovědi,“ říká Lucie Hrušková z horského hotelu Štumpovka.

Podle Kateřiny Petříčkové z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur je za růstem zvýšená poptávka lidí po pobytech v tuzemsku kvůli slabší koruně i rostoucí zájem o aktivní dovolenou. Ten se projevuje i na zájmu o pobyty v Alpách.

Například kancelář Nev-Dama, patřící do skupiny Cestovní kanceláře Fischer, eviduje letos růst letních prodejů o pětinu. „Část klientů hledá alternativu ke klasické odpočinkové dovolené u moře. Jde především o páry a mladé rodiny,“ řekl mluvčí firmy Jan Osúch.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Mobilní minipivovar. Pražská firma chce kontejnery dodávat do Číny i Afriky.
Česká firma chce prorazit s pivovary v kontejneru. Jiná plány vzdala

Z přepravního kontejneru se dá postavit dům i kancelář. Nebo minipivovar. Poslednímu, netradičnímu řešení, jak se svézt na boomu řemeslných piv, věří pražská...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.