Hornbach chystá prudkou expanzi

P r a h a - Kdyby se dnes pokrývačský mistr Michael Hornbach, který před 124 lety položil základy jednoho z největších rodinných podniků v Evropě, podíval na dílo svých potomků, byl by zřejmě spokojen. Osm desítek obřích prodejen stavebnin, kutilských potřeb a zahradní techniky pod značkou Hornbach loni v pěti zemích utržilo celkem 2,98 miliardy marek, v přepočtu přes padesát miliard korun.

Zlepšení tržeb o desetinu, které lze částečně připsat i šesti novým otevřeným hypermarketům, provázel také nárůst zisku společnosti. Ten se zvýšil téměř o osmnáct procent na 82 milionů marek, tedy 1,4 miliardy korun.

Jádro příjmů řetězce Hornbach zůstává i přes pokračující mezinárodní expanzi na německém trhu, kde je v současnosti v provozu sedmdesát velkoplošných prodejen. Pětice jich funguje v Rakousku, po třech má Hornbach v Nizozemsku a České republice, jedna prodejna stojí v Lucembursku.

Pro letošek počítá vedení firmy s dalším rozvojem na domácím trhu i v zahraničí. "Tempo expanze chceme urychlit. Plánujeme až deset nových prodejen v Německu, Rakousku a v Nizozemsku. Zároveň se připravuje vstup na švýcarský trh," píše se v prohlášení Hornbachu.

Pro letošní rok by celoevropský obrat měl vzrůst zhruba o deset procent a prolomit hranici 3,3 miliardy marek. Management Hornbachu předpokládá, že minimálně srovnatelným tempem se bude vyvíjet i zisk.

Také česká odnož Hornbachu, pod niž nyní patří tři velkoprodejny, se rozvíjí srovnatelnou rychlostí. Zatímco v roce 1999 se obrat zastavil těsně pod jednou miliardou korun, loni už vyšplhal až ke dvěma miliardám.

"Do značné míry je to způsobeno tím, že jsme loni otevřeli dvě nové prodejny - na jaře v Brně a na podzim v Ostravě," uvedla marketingová manažerka tuzemské pobočky Ema Matějů. Podle ní však i pražský hypermarket, který je v provozu od podzimu 1998, zaznamenal výrazné meziroční zlepšení.

Hornbach plánuje v Česku otevřít další obchody především ve velkých městech. "Nezáleží to ale na nás. Jsme připraveni začít stavět i pět marketů najednou, ale čekáme na stavební povolení," říká Matějů. I bez nových prodejen by si měl řetězec výrazně polepšit. "Pro rok 2001 čekáme obrat 2,5 miliardy korun," tvrdí finanční ředitelka Eva Pechová.

Hornbach, který z velkých řetězců vstoupil na český trh jako poslední, zatím v tuzemsku na své hlavní konkurenty ztrácí. Podle Tomáše Drtiny z marketingové firmy Incoma Research zůstaly i loni na prvních příčkách OBI s pětimiliardovým obratem a bauMax, jenž utržil 4,5 miliardy korun. "Velikostí tržeb přepočtených na jednu prodejnu ale patříme na špici," upozorňuje Matějů.