Fakta o tuneluPřekop měl být původně dokončen na konci loňského roku, ve skutečnosti se obě chodby propojily v jedinou už 12. prosince. Při budování důlního díla horníci spotřebovali přes 10 tisíc tun betonu, nainstalovali více než 9 tisíc metrů potrubí a použili přes 4 tisíce tun materiálu. Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července. |
"Tříkilometrová chodba je v některých místech široká téměř devět metrů a vysoká až 5,5 metru," přiblížil nevšední dílo mluvčí OKD Vladislav Sobol.
Ražbu unikátního tunelu ležícího v hloubce téměř 900 metrů dokončili karvinští horníci na začátku prosince loňského roku. Stavba je jedinečná i tím, že překop horníci razili současně z obou stran, což bylo náročné zvláště pro měřiče, kteří museli zajistit, aby se oba tunely přesně propojily.
"Trefili se výtečně. Odchylka byla jen v řádu centimetrů, což je vzhledem k podmínkám opravdu obdivuhodné," vyzdvihl práci specialistů technický ředitel OKD Jan Matula.
OKD chce novou štolu využívat hlavně k dopravě uhlí vytěženého v prostorách Dolu Karviná k úpravně uhlí umístěné v areálu Dolu Darkov.
"Překop nám umožní dopravovat uhlí do moderní úpravy Dolu Darkov, která dosud neměla plně využitou kapacitu. Odstavení dosluhující úpravny uhlí Dolu Karviná přinese kromě úspor také výrazné vylepšení ekologie, darkovská úpravna je totiž vybavena špičkovou technologií," řekl generální ředitel OKD Ján Fabián.