Jizerské hory (ilustrační snímek)

Jizerské hory (ilustrační snímek) | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Hory lákají výletníky na stezky i koloběžky. Letní turistika stabilně roste

  • 22
Kdysi opomíjená část roku na českých a moravských horách začíná být pro podnikatele čím dál zajímavější. Lidé se totiž do kopců vydávají stále častěji také v létě. A podnikatelé se to snaží využít. Investují proto více prostředků do vybavení pro letní sezonu, aby se lidé na horách nenudili.

Růst zájmu potvrzuje jak Asociace horských středisek (AHS), tak data z automatických buněk, které na horách počítají průchozí turisty.

Zatímco loni byla vysvětlením velkého růstu počtu turistů v horách vlna veder, letos návštěvníků rovněž přibylo. Důvody však nejsou tytéž.

„Nárůst návštěvnosti je tvořen především tuzemskými turisty. Zřejmě jde o důsledek bezpečnostní situace v některých dříve oblíbených zahraničních destinacích, může se na tom však podílet i rostoucí preference domácích výrobků a služeb,“ uvádí Ondřej Vítek z Agentury ochrany přírody a krajiny.

Návštěvnost v Krkonoších v létě.

V Krkonošském národním parku návštěvnost na některých místech v létě stoupla o více než deset procent, přičemž pomáhalo hlavně hezké počasí. Díky teplému září na řadě míst vzrostl počet pěších turistů meziročně až o čtvrtinu.

Jelikož v posledních letech mají úřady podrobnější data o počtech turistů díky instalaci automatických sčítačů, podobný růst jako v Krkonoších lze pozorovat rovněž v ostatních horách České republiky.

PŘEHLEDNĚ: Novinky a ceny skipasů v českých lyžařských areálech

„Prakticky všechny cesty, které od roku 2009 sledujeme, jsou rok od roku navštěvovány více,“ říká Vítek o datech z Beskyd. Na přístupové cestě k vrcholu Lysé hory od severu se například počet průchodů zvýšil z 90 tisíc v roce 2011 na 150 tisíc loni. Naopak jednou z mála výjimek jsou povalové chodníky u Mechového jezírka na Rejvízu v Jeseníkách, kam vstup obec zpoplatnila.

Asociace horských středisek (AHS) odhaduje letošní růst turismu v létě o deset procent. S takovým výsledkem je spokojená i proto, že bylo léto letos deštivější. „Na některých místech, například na Dolní Moravě nebo v Rokytnici nad Jizerou, šlo o růst až o desítky procent,“ tvrdí ředitel AHS Libor Knot.

Obě střediska jsou přitom dobrým příkladem toho, jak lákat lidi v létě. Dolní Morava se proslavila svojí Stezkou v oblacích, Rokytnice vybudovala v areálu Horní Domky bikepark.

Investice do letní zábavy se střediskům začínají vyplácet, neboť díky nim mohou spoléhat na příjmy mnohem delší dobu než během zimních měsíců. Kromě cyklistiky se budují půjčovny koloběžek nebo značení speciálních tras, naučné stezky či moderní dětská hřiště.