Dohoda přichází poté, co ministerstvo dvakrát na žádost společnosti RegioJet tabulku s výkazy o nákladech a výnosech jednotlivých rychlíkových a expresních linek zveřejnilo a České dráhy se kvůli tomu obrátily na soud.
Výkazy přitom ukázaly velké rozdíly v nákladech na jednotlivých linkách i nezvykle velké meziroční změny ve výnosech i nákladech.
Podle smlouvy nebude ministerstvo zveřejňovat čísla automaticky, ale pouze podle "zvláštních předpisů". Tím se rozumí zákon 106 o svobodném přístupu k informacím. "Pokud tedy budou splněny veškeré náležitosti zákona o svobodném přístupu k informacím, budou údaje poskytovány," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.
Ministerstvo a České dráhy letos o dodatku ke smlouvě jednaly nezvykle dlouho, podpis přišel až půl roku poté, co vstoupil v platnost nový jízdní řád. Cena za vlakový kilometr v průměru stoupla nejméně za poslední tři roky o 1,2 procenta. Stát za rychlíky zaplatí opět zhruba čtyři miliardy korun, avšak opět snížil objem nasmlouvaných rychlíků a jejich počtu ujetých kilometrů. K redukci došlo už od července, což vzbudilo zejména v některých krajích velkou nevoli.
"Zásadním problémem bylo nalézt řešení mezi rozsahem finančních prostředků a rozsahem dopravy. Určité zpoždění bylo vyvoláno i změnou ve vedení ministerstva dopravy v prosinci loňského roku," vysvětlil Novák.
Stát může nařídit i vlastní průzkumy ve vlacích
Nově se ve smlouvě objevil například i závazek pro dráhy, aby jednaly o uznávání jízdenek s jinými dopravci na státem objednaných tratích, tedy například na chystané lince RegioJetu z Olomouce přes Krnov do Ostravy.
Stát navíc bude mít možnost dělat si ve vlacích ČD vlastní dopravní průzkumy, dosud je mohli provádět pouze zaměstnanci drah. Slouží hlavně ke zjištění, kdy a kam lidé jezdí.
"Při minulé soutěži na linku R 27 alternativní dopravci negativně vnímali, že nemají dostatečnou datovou základnu pro přípravu optimálních nabídek. Proto chceme provádět vlastní průzkumy, které budou objektivní. Následně pak mohou sloužit některé informace jako podklady všem dopravcům hodlajícím se zúčastnit nabídkových řízení," vysvětlil Novák.
Plán ministerstva dopravy počítá s postupným otevíráním železnice konkurenci, celý proces však nabral zpoždění. První rychlíkovou trať má ze soukromníků provozovat RegioJet, ale stát s ním dosud neuzavřel ani smlouvu o smlouvě budoucí.