Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dopravě se zbytečně utratilo 88 milionů korun, zjistili kontroloři

  9:13aktualizováno  15:23
Ministerstvo dopravy a jeho složky zadávaly veřejné zakázky bez výběrového řízení, namísto něj přímo oslovovaly konkrétní zájemce. Kdyby instituce nepochybily, mohly ušetřit 88 milionů korun. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval výdaje za 2,7 miliardy korun mezi léty 2010 až 2013.

Nejvyšší kontrolní úřad. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Kontroloři se zaměřili na hospodaření Ministerstva dopravy, Ředitelství vodních cest ČR, Státní plavební správy, Úřadu pro civilní letectví a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Nejvýznamnější nedostatky Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zjistil právě při prověřování veřejných zakázek.

Kromě oslovování konkrétních zájemců instituce zakázky také nepovoleně dělily. NKÚ odhadl, že mohly v daných letech ušetřit minimálně šest procent nákladů, což představuje zmíněných 88 milionů korun. Nejhůře z kontrolovaných institucí si podle NKÚ vedlo Ředitelství vodních cest ČR, které chybovalo téměř ve všech kontrolovaných oblastech včetně mezd a mimořádných odměn.

Šest ze třinácti zaměstnanců ředitelství dostalo v roce 2012 roční odměny ve výši 104 procent jejich nárokové složky mzdy. Ředitelství také uzavíralo dohody s vlastními zaměstnanci na práce, které odpovídaly jejich pracovní náplni. Odhad možných úspor se v tomto případě pohybuje kolem třinácti procent.

Poradenské služby o kosmických aktivitách za 5,9 milionu

Ministerstvo dopravy podle kontroly uzavřelo s jedním člověkem postupně pět smluv na poradenské služby v oblasti kosmických aktivit. Všechny smlouvy měly stejný předmět plnění. První z nich za 1,7 milionu korun ministerstvo zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, další čtyři za celkem 4,2 milionu korun pak jako zakázky malého rozsahu.

Obdobný postup zvolilo i Ředitelství vodních cest ČR, když zakázku na právní služby za celkovou částku 3,8 milionu korun rozdělilo do dvou zakázek malého rozsahu, které pak zadalo jednomu poskytovateli v lednu a dubnu 2012.

Kontrolované subjekty často ani nedokázaly doložit nezbytnou dokumentaci k veřejným zakázkám, případně jaké služby za své peníze získaly. Ředitelství vodních cest běžné personální a účetní práce zadávalo fyzickým osobám. Třeba v roce 2012 ho to přišlo na 472 tisíc korun. K tomu, jak poskytovatele těchto služeb vybralo, ale ředitelství NKÚ nepředložilo žádné doklady.

Podobné výsledky jako NKÚ má k dispozici z dřívějška i Ministerstvo dopravy. Kontroly vyústily loni v říjnu v odvolání tehdejšího ředitele Jana Skalického, kvůli některým smlouvám dokonce Ministerstvo dopravy podalo na odpovědné pracovníky Ředitelství vodních cest trestní oznámení, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

S řadou externích dodavatelů ukončilo nové vedení Ředitelství vodních cest smlouvu a jde nyní cestou výrazných úspor. Ty by pro letošek měly představovat 17 procent rozpočtu celé organizace, dodal mluvčí.

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod měl na ekonomické činnosti příkazní smlouvu s poskytovatelem, kterému v kontrolovaných letech zaplatil 1,8 milionu korun. V tom byly zahrnuty práce nad rámec smlouvy za víc než 641 tisíc korun. V dokladech však chyběly údaje, jakých služeb se částka týkala, případně o jejich časové náročnosti.

Dárky a pohoštění za desetitisíce

Vysoké náklady odhalili kontroloři i u výdajů na reklamní a dárkové předměty, na pohoštění nebo některé nákupy. Například Ředitelství vodních cest mělo náklady na reprezentaci v roce 2013 šestkrát vyšší než v roce 2010. Jejich podstatnou část tvořily útraty za pohoštění. „Ředitelství předložilo neúplné doklady, přesto z nich bylo patrné, že peníze za pohoštění a občerstvení byly propláceny stejnému zaměstnanci, který je zároveň schvaloval,“ píše se v tiskové zprávě NKÚ. 

Ústav pro odborné zajišťování příčin leteckých nehod utratil přes sto tisíc korun za reklamní a dárkové předměty, například v letech 2011 a 2012 nakoupil sto kusů plaket za 96 tisíc korun, 56 šál za 23 tisíc korun, 35 baterek za 18 tisíc nebo 13 pásků za 13 tisíc korun. Ústav v roce 2011 podle zjištění NKÚ také koupil běžecký trenažér za 27 tisíc korun.

Podle Neřolda se situace s rozdělováním zakázek v dopravním resortu zlepšuje. NKÚ podle mluvčího zkoumal hospodaření předchozího vedení ministerstva. V současnosti úřad na základě auditu ve spolupráci s ministerstvem financí tyto nešvary odstraňuje, problematické smlouvy ukončuje a další zakázky soutěží podle pravidel, dodal mluvčí.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.