Jednatel společnosti Vectron Tomáš Pačes. | foto: Vectron

Hospodský s tabletem je jako taxikář v trabantu, říká prodejce pokladen

  • 308
Řada firem, které se točí kolem byznysu s pokladnami na on-line evidenci tržeb, prodává tablety. Podle jednatele firmy Vectron Tomáše Pačese ale tato zařízení stačí možná potřebám prodejců jablek na trhu. Prosincový termín spuštění EET považuje za šibeniční. „Do konce roku se to nemůže stihnout,“ říká.

Jaký je měsíc po schválení zákona o elektronické evidenci tržeb zájem o chytré pokladní systémy?
Nevidíme žádnou masovou poptávku. Většina věří, že se ještě něco stane a platit to nakonec nebude. Myslím, že je to naivní pohled.

O kolik rostou prodeje?
Od února, kdy byl zákon schválen, se byznys navýšil minimálně o sto procent. Řada gastronomů už to řeší, ale podle našeho názoru by měl být zájem vyšší. Říkáme: nečekejte, pak na vás nebude čas, ale přístup klientů je takový, že to ještě počká. Mnoho provozovatelů restaurací zdá se neví, co to znamená a nemají ochotu si to zatím nikde nastudovat, přestože informací je dost.

Hospodští váhají s nákupem pokladen. Věří, že se EET zázrakem nespustí

Dají se staré pokladny upgradovat, aktualizovat a v podstatě z nich udělat moderní?
Některé ano, ale je to naprosto individuální. Předpokladem funkčnosti systémů je připojení k internetu, což řada starých pokladen neumí. Tisíce pokladen půjdou do koše, proto nás překvapuje, že zákazníci, kteří situaci řeší, jsou zatím v menšině.

Kolik je na trhu firem, které pokladny dodávají?
Netuším. Ale jen dodavatelů softwaru na pokladny v gastronomii je určitě dvacet, možná třicet.

Jak velkou obchodní příležitostí je pro vás EET?
Pro nás je to zcela zásadní příležitost. Desítky tisíc restaurací potřebují systém aktualizovat nebo vyměnit. Jenomže to není tak jednoduché.

Tomu nerozumím.
Největší problém je, že ještě není technická specifikace. Když se vydá v květnu, bude nějaký čas trvat vývoj a do konce roku se všechno nemůže stihnout. Na počet dodavatelů pokladen je hospodských a hoteliérů příliš. Jen Vectron má v České republice tisíc míst, kde se musí pokladny vyměnit nebo upgradovat. Budeme muset vyřešit čtyři pokladny denně, jenomže to není tak jednoduché. Není to tak, že přijedu, nahraju nový software o odjedu. Systém se musí rekonfigurovat, někdy to trvá třeba celý den. Někteří zákazníci mají i deset a více kas.

Na Babišovy pokladny doplatí naše trhy, bojí se farmáři a pěstitelé

Dodáváte dražší pokladní systémy za desítky tisíc korun. Z reakcí dodavatelů se však zdá, že větší poptávka je po levnějších tabletových řešeních.
O dražší systémy mají zájem spíš střední a větší provozovny. Myslím, že hospodští, majitelé fast foodů, pekaři, větší restaurace a občerstvení potřebují věc, která funguje úplně v jiném režimu než tablet. Z toho vyplývá i pořizovací cena. Když budete hospodský, který nemá nic a myslíte to vážně, nedostanete se pod třicet nebo čtyřicet tisíc korun za systém.

Žijeme v jedenadvacátém století. Proč by nemohl hospodský řídit podnik z tabletu?
Stát rok říká, že budeme dělat taxikáře v trabantech a všechno bude super. Představa, že si někdo koupí telefon za pět tisíc a bude na tom odvádět byznys ve své hospodě, je zcela naivní. V provozu potřebujete rychlost a stabilitu. Ne řešit, že vám zase v tabletu došla baterka, nebo opět spadl na zem. Tablet na reálné řešení nemá životnost, je to spotřební technologie, která je určená k tomu, aby lidem doma ležela na stole, ne k tomu, aby denně dostávala tisíce úkolů. Tyto věci navíc fungují na cloudu, a proto bývá rychlost markování tristní.

Reakce protistrany

Společnost Dotykačka se zastává jednodušších pokladních systémů:

Velké provozy většinou vlastní nákladné pokladní systémy, říkejme jim třeba Mercedes, které lze technicky doladit. Menší nebo střední podnikatelé však stojí před rozhodnutím, zda si koupí spolehlivý osobák nebo motorku. A budou vybírat podle toho, kolik toho najezdí a kolik mají na pohonné hmoty. Do 1. prosince si bude muset nový osobák nebo motorku pořídit téměř padesát tisíc provozoven. Pokud by byl prodej osobních aut a motorek omezený na 4 kusy za den, vnímal bych termín 1. prosince jako nereálný. Naštěstí však dodavatelé pokladních systémů s možností on-line řešení nejsou omezováni počtem prodaných kusů za den, ani počtem instalací či aktualizací. Pokladní systémy s možností on-line řešení včetně Dotykačka pracují s moderním softwarem, který se sám aktualizuje například v reakci na aktuální změny legislativy. Už dnes nabízíme řešení, které je připravené na EET.

Narážíte v praxi na místa, kde je problém s internetem?

Ano. Pohybujeme se v řadě míst, kde byste očekával kvalitní připojení k internetu, ale realita je jiná. V penzionu na horách vás to nepřekvapí, ale v centru města byste očekával jinou kvalitu. Naposledy mě šokovala odchozí rychlost dat u klienta v Průhonicích.