Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Političtí zmetci musí odejít, řekl podnikatel Jančura v pořadu Rozstřel

  16:45aktualizováno  18. října 10:42
Radim Jančura, podnikatel v dopravě, se nedávno zviditelnil kontroverzními billboardy, namířenými proti hejtmanům ČSSD. Z byznysovými spory v krajích to nijak nesouvisí, uvedl v živém pořadu iDNES.tv Rozstřel. Podnikatel si myslí, že ministerstvo dopravy neřídí Babišovo ANO, ale skrytě sociální demokraté.

Rozhovor s Radimem Jančurou, který jste mohli živě sledovat od 10 hodin, moderovala vedoucí ekonomické rubriky MF DNES Zuzana Kubátová.

Radim Jančura se ostře zapojil do letošní kampaně před krajskými volbami a na jeho motivy směřovala i první čtenářská otázka. „Tři týdny před volbami jsem si uvědomil, že pokud hejtman Hašek zvítězí a premiér Sobotka několik krajů ztratí, což se tehdy jevilo jako pravděpodobné, šéfem strany se stane pan Hašek. Za rok by byl premiérem, poté prezidentem, a to jsem nemohl dopustit,“ vysvětlil své pohnutky Jančura.

„Vymyslel jsem kampaň na poslední chvíli, pošta odmítla distribuovat letáky, diskriminovali nás i majitele billboardů,“ stěžoval si podnikatel, který do kampaně proti hejtmanovi Haškovi dal podle svých slov 700 tisíc korun.

„Kampaň byla divoká, ale občané nám naštěstí poskytli dokonce i prostor zdarma. V Jihomoravském kraji jsme zvítězili, v Jihočeském kraji jsme měli ještě méně času, tam šlo jen o letákovou kampaň proti hejtmanovi Zimolovi,“ popsal podnikatel.

Kritici ovšem poukazují na to, že Jančura za politickou kampaň schovává své čistě podnikatelské zájmy. S hejtmany se totiž dlouhodobě pře o objednávky dopravních spojů. „To bych musel útočit na všechny hejtmany i na ministra,“ oponuje Jančura a nabízí vlastní vysvětlení svého boje.

„Pokud máte ve výrobě zmetky, je to problém. Pan Hašek je vlastně takovým politickým zmetkem. Pokud odejdou tito zmetci z politiky, lidé se začnou o politiku znovu zajímat,“ domnívá se Jančura, který finančně podporuje například organizaci Rekonstrukce státu.

Od prosince 2017 do Bratislavy

Jančurova nejnovější snaha je proniknout se svými žlutými vlaky na trasu Praha - Brno - Bratislava, čemuž se snaží zabránit České dráhy. Nový jízdní řád začne platit už za dva měsíce, přetahování o nejzajímavější spoje přitom stále trvá. Padl proto dokonce návrh, aby se dopravci spojili.

Fotogalerie

„ČD na expresy na lince Praha - Bratislava dostávají 400 tisíc korun a další miliony pak za úsek Praha - Brno. Požádali jsme o tyto spoje s tím, že budeme jezdit bez dotaci. Najednou nabízí totéž i České dráhy, jenom proto, aby nás vytlačily,“ stěžuje si Jančura.

Na této trati je však již plno a další dopravce se tam může dostat jen na úkor jiného. „Podle zákona sloty musíme dostat, od letošního 12. prosince tak začneme jezdit Praha – Brno, rok poté pak každou hodinu až do Bratislavy.“

Čtenáři řešili i jeho vztah k zaměstnancům a nízké mzdy v celé firmě. „Dáváme tolik peněz, kolik určuje trh,“ řekl Jančura. Zaměstnání u jeho firmy bere i jako školu pro mladé. „U nás člověk pochopí, že ten, kdo ho platí, je zákazník a že do práce se chodí pracovat,“ dodal. Uvedl, že řidiči si vydělají 35 až 40 tisíc korun a stevardka bez praxe 18-20 tisíc korun měsíčně.

Podnikatel odmítl, že by ve firmě selhával proces vyřizování stížností. Do éteru dokonce nadiktoval svůj mobilní telefon, kde ho mohou nespokojení klienti seřvat.

Jeho byznys s vlaky se už dostal do plusu, ve ztrátách je ale Jančurův zatím poslední dopravní výboj - provozování taxíků Tick Tack a Green Prague v Praze. Musel například redukovat vozový park luxusních vozů audi. „Ano, udělal jsem jednu chybu. Myslel jsem si, že dva zaměstnanci, kteří budou sdílet jedno drahé auto, budou efektivnější než jeden živnostník, který to má na IČO. Byla to obrovská chyba,“ připustil s tím, že tento model změnili a nyní rostou.

Křišťálová Lupa 2016

Důvod, proč tento byznys nevydělává, podle něj je, že téměř dvě třetiny pražských taxikářů, cca tři tisíce, jedou na takzvané fiktivní zaměstnávání. „Řeším to s kriminálkou. Nejezdí na IČO, ale pro fiktivního bílého koně, na kterého je napsáno auto i taxametr. Je fiktivním zaměstnancem na dohodu o provedení práce. Fiktivní kůň neplatí daně a nevede účetnictví, je nedohledatelný,“ řekl.

Jančura je vytrvalým kritikem Českých drah a lobbuje za otevření trhu a soutěžení provozu, i proto mu řada lidí nemůže přijít na jméno. Dalším vadí, že opakovaně podpořil šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. Jančura přitom kritizuje ministerstvo dopravy vedené Danem Ťokem za ANO, zřídil například Stínové ředitelství silnic a dálnic.

Nedávno si Jančura vysloužil i trestní oznámení od jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly za textové zprávy kvůli licenci na linku z Prahy do Českého Krumlova.

Svůj byznys začal zprostředkováním au-pair pobytů, postupně přidal letenky, autobusy, vlaky či zájezdy. Celá jeho skupina má roční obrat přes pět miliard korun.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.