Čínský rychlovlak D312 jezdí na trati mezi Pekingem a Šanghají. | foto: Profimedia.cz

Hotel na kolejích. Číňané vyjeli s novým lůžkovým rychlovlakem

  • 13
Zatímco v Evropě vedl rozmach vysokorychlostních vlaků spíše k zániku nočních spojů, v Číně tamější železnice investují do nových lůžkových vlaků s rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Poprvé mezi Pekingem a Šanghají vyjel i vlak, který nemá žádné sedačky, pouze lůžka.

Téměř 413 metrů dlouhá souprava je složená z 16 vozů, do kterých se vejde až 880 lidí. Vyrobila ji čínská společnost CRRC Qingdao Sifang Locomotive and Rolling Stock, o které se mluví i jako o zájemci o plzeňskou Škodu Transportation.

Vlak je čistě lůžkový: každý cestující má k dispozici vlastní „kupé“ ve velkoprostorovém voze, které připomíná svým uspořádáním byznys třídu leteckých společností. Lůžka jsou oddělená přepážkou, každý cestující může mít soukromí zatažením závěsu. Každý oddíl má malý stoleček, zásuvky, světlo a věšák.

Vlak jede záměrně pomaleji, než může. Cestu zvládá za necelých dvanáct hodin. U denních spojů je doba jízdy mezi Šanghají a Pekingem většinou mezi pěti až šesti hodinami, nejrychlejší vlaky zvládnou cestu pod pět hodin.

aximální rychlost lůžkové soupravy je 250 kilometrů v hodině. Jízdenka vychází v přepočtu na zhruba na 2 450 Kč.

Číná má nejdelší síť vysokorychlostních tratí na světě a další tratě staví nebo ještě modernizuje na vyšší rychlost. Například mezi Pekingem a Šanghají chtějí tamější dráhy zkrátit dobu jízdy pod tři hodiny.