Střešní restaurace v pražském hotelu InterContinental

Střešní restaurace v pražském hotelu InterContinental | foto: Hotel InterContinental

České hotelierství staví na nohy Číňané a Arabové, nebojí se investovat

  • 26
Číňané či Arabové vracejí život do českých hotelů. Především těm pražským se v posledních deseti letech příliš nedařilo. Nyní však skupiny čínských turistů a zahalených Arabů vystřídaly Američany a Evropany a hotelovým byznysem v Praze opět proudí peníze. Není to však pouze o turistech. Spolu s nimi totiž směřují do Česka z Asie i noví investoři.

„Některé asijské značky by sem rády expandovaly, protože jejich klienti jsou na ně zvyklí a chtějí stejné služby,“ říká Frédéric Le Fichoux, vedoucí hotelového týmu z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Zatím nejviditelnějším vstupem asijského investora do pražského hotelu zůstává luxusní Mandarin Oriental. Hotel na Malé Straně koupil v roce 2011 singapurský fond. „Postavit hotel dnes už nemá smysl a najít hotel ke koupi, což zájemcům radíme, není snadné. Přesto je rozjednáno nyní několik dalších asijských investic do stávajících hotelů. Myslím, že některé transakce uzavřeme ještě letos, v řádu několika měsíců,“ dodává Le Fichoux. Zmiňuje přitom zhruba desítku investorů z Asie nebo Blízkého východu, kteří číhají na příležitost.

Jména se v branži tají stejně jako ceny, za které si investoři hotely kupují. K novým značkám, jež přicházejí, patří například hongkongský řetězec Penta Hotels, ale také německý Motel One a francouzský B&B.

Investice do hotelů loni oproti předchozím obdobím několikanásobně vzrostla. V koupi desetiletí dokonce změnil majitele i dávný symbol českého luxusu, hotel InterContinental s 372 pokoji, který koupila společnost Best Hotel Properties a její akcionář J&T. Spolu s ním se prodalo v Praze hotelů za pět miliard korun. A letos růst pokračuje.

Poptávka investorů se zvedla s tím, jak rostou ceny pokojů, což dává naději na rychlejší návratnost investice. „Hotelový trh v Praze a ve střední Evropě se opět začíná vzmáhat, roste obsazenost pokojů i ceny. Krize trvala od roku 2009 do 2011, ale v pražských hotelech klesala obsazenost už od roku 2005. Pokojů přibývalo více než turistů,“ komentuje Le Fichoux.

Podle poradenské společnosti JLL nyní rostou tržby na pokoj ročně čtyřprocentním tempem. Loni byla průměrná tržba 50 eur, tedy zhruba 1 300 korun za pokoj a noc. Stále se však nevrátily do dob před krizí a zůstávají o třetinu pod tehdejším průměrem.

„Vysoce konkurenční prostředí na pražském hotelovém trhu brání jeho rychlému zotavení. Stále doplácí na převis nabídky. Věříme, že se výsledky zlepší s růstem turistického ruchu,“ říká Robert Brydone, vedoucí oddělení oceňování nemovitostí společnosti JLL.

Nejlépe jsou na tom luxusní hotely

Finance si nejrychleji spravují pětihvězdičkové hotely. Ty mohou zvyšovat ceny i o deset procent. Německá společnost Trivago, která porovnává ceny hotelů na internetových portálech, hlásí, že noc v pětihvězdičkovém hotelu v Praze vzrostla za rok o tři stovky a za dva roky o sedm set korun. Ve tříhvězdičkovém hotelu zdražil dvoulůžkový pokoj jen o stokorunu.

V roce 2008, kdy vypukla světová finanční krize, klesla obsazenost pražských hotelů o 13 procent a další rok o desetinu. Takový pokles zájmu byl pro hotely bolestný. Nejdříve se vydaly cestou snižování cen pokojů, ale turistů nepřibylo, a tak ztrácely dvakrát. Zatímco obsazenost hotelů klesla během kritických tří let o čtvrtinu, příjmy na pokoj spadly o polovinu.

Jeden z mála, kdo šel proti proudu, byl Four Seasons a neprodělal na tom. I nyní má vysokou obsazenost, a přitom nejvyšší průměrnou cenu. Noc tam stojí v průměru přes devět tisíc korun. „Obecně je to značka, která i při poklesu trhu drží ceny stále dost vysoko. Jejich obsazenost sice klesá citelněji, při růstu poptávky se však rychleji vracejí do kondice,“ dodává Le Fichoux.