Krteček, plyšová hračka, chlapeček.

Krteček, plyšová hračka, chlapeček. | foto: Kateřina Černá, iDNES.cz

Hračkáři prošli krizí lépe, než čekali

  • 0
Výrobci českých hraček se mohou podívat na čísla z letošního roku s menší hrůzou, než čekali. Tržby a zisky šly sice u tradičních tuzemských výrobců dolů, ale předpokládaný propad o desítky procent se nekonal. A nadnárodní hráči vyrábějící v Česku dokonce rostli. Vyplývá to z odpovědí nejznámějších a největších firem na trhu.

"Obchod je v letošním roce mírně pod úrovní loňského roku, ale očekávání byla o něco horší. Vzhledem k dobrému prodeji v posledním čtvrtletí letoška jsem mírný optimista i na příští rok," říká Josef Kulek, šéf výrobního družstva Kovap, které desítky let vyrábí například slavný plechový traktor na klíček s funkční převodovkou.

Podle Kulka se v družstvu nejvíce propouštělo už v roce 2008, kdy české hračkáře trápily ztráty plynoucí ze silného eura, a Kovap tak vstoupil do "krizového" letoška už částečně připravený.

Kovap

Plechový traktor vyrábí firma Kovap.Plechový traktor na klíček či plechová jezdicí beruška patří už desítky let mezi nejprodávanější hračky výrobního družstva Kovap. V Evropě již nikdo jiný plechové hračky na této úrovni nedělá. Družstvo loni utržilo 25 milionů korun, o dvacet procent méně než v roce 2007. Zároveň se dostalo do malé ztráty. Letos je podle šéfa Kovapu Josefa Kulka obchod mírně pod loňskem, ale budou v zisku. "Čekali jsme to horší," uvedl Kulek.

Podobně hovoří i další výrobci klasických českých hraček. "Začátkem letoška jsme čekali propad o dvacet procent, ale ten se nakonec nepotvrdil. Stagnovali jsme, což považuji za dobrý výsledek," říká finanční ředitel Vladimír Štefánik z firmy Chemoplast BEC, která vyrábí stavebnici Cheva.

Podle něj pomohlo stavebnici rozšíření prodejů do řetězce Interspar a otevření internetového obchodu. "V roce 2010 očekáváme zvýšení tržeb o patnáct procent," dodává Štefánik.

Merkur

MerkurFirma Radka a Jaromíra Křížových loni mírně zvýšila obrat na 27 milionů korun, zatímco zisk jí poklesl o třetinu na 4,2 milionu. "Krize se projevila, ale relativně ne tolik. Na dětech se nešetří tolik jako v jiných oblastech," uvedl Jaromír Kříž, podle nějž tvoří vývoz asi 35 procent prodejů firmy. Merkur začal vyrábět kromě slavné stavebnice vláčky nebo funkční model parního stroje.

S krizí se dokázala poprat také stavebnice Merkur, za níž stojí firma Merkur Toys. "Poptávka po stavebnici byla v podstatě stejná, ale podstatně jsme navýšili výrobu elektrických vláčků velikosti 0," uvedl jeden ze spolumajitelů společnosti Jaromír Kříž.

"Děláme všechno, abychom uspěli i příští rok, propustili jsme deset procent lidí, ale mrzí mě, že poslanci nepřijali úsporný rozpočet na příští rok. Šetřit by se mělo všude, nejen ve výrobě," dodal Kříž.

Krteček a spol.

Krteček, plyšové hračkyDružstvo Moravská ústředna Brno šije hlavně maňásky a plyšové hračky s motivy z klasických českých večerníčků. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb firmě loni klesly na 57 milionů korun a vydělala 1,7 milionu čistého. "Letos bude celkový pokles oproti 2008 asi deset procent a předpokládáme, že příští rok se situace nezhorší," uvedla předsedkyně družstva Jana Malá.

Nadnárodní hráči v ČR rostli Ještě lépe než malým tuzemským výrobcům se vedlo nadnárodním značkám, které v Česku vyrábějí. "Jsme s výrobou asi o tři procenta výše než loni. Velcí hračkáři krizi ustáli nečekaně dobře," říká Marcel Hlouš, šéf poličské výroby německého hračkářského obra Ravensburger.

Zároveň však připouští, že s napětím očekává, jak dopadnou letošní vánoční nákupy. Podle něj lidé na hračkách pro děti příliš nešetří a výhodou velkých firem je šíře nabídky. „Nabídka je od jednoho do šedesáti eur, takže nakonec nějakou hračku koupí každý,“ myslí si Hlouš.

Ještě větší růst potvrdilo pro Lego, které vyrábí v Kladně. „Za celý rok navýšíme náš obrat o více než 25 procent oproti loňsku,“ uvedl generální ředitel Lego Trading Josef Jírovský.

lego

Lego, hry, dítěČeská továrna světového výrobce nejslavnějších plastových kostiček letos navýšila obrat o 25 procent. "Náš meziroční nárůst je částečně tažen novými kanály distribuce, rozvojem internetu a silnými promočními aktivitami," uvedl Josef Jírovský, generální ředitel Lego Trading pro Česko a Slovensko. Podle něj v době krize nastává příklon zákazníků k prověřeným značkám. Rostou tak hlavně velcí hráči.

, ,