Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hrozí zdražení kol, bot a disket

  0:01aktualizováno  0:01
Horské kolo, které se dnes prodává za deset tisíc korun, by mohlo od příštího května stát až o tři tisíce víc. Po vstupu do Evropské unie se totiž budou na desítky výrobků vztahovat cla, která mají omezit jejich dovoz. Kola dovážená z Číny a Tchaj-wanu mezi ně patří.

Stejně jako diskety, kompaktní disky nebo například boty.

České firmy se nyní snaží najít cesty, jak se zdražení vyhnout. Z Číny a Tchaj-wanu se dováží zhruba 200 tisíc kol ročně a za nové ceny by byla podle dovozců neprodejná.

Proto si už nyní zajišťují, aby mohly odebírat zboží z jiných asijských zemí, například z Vietnamu. "Náš výrobce si otevře továrnu o kus dál," potvrzuje tento trend Josef Přib ze společnosti Cyklomax, dovážející do Česka kola Giant.

Podle Přiba, který působí také jako šéf Asociace dovozců kol, se tímto směrem ubírají i další firmy. Dovozci disket a CD disků tvrdí, že něco takového udělat nemohou. Proto příští rok promítnou až čtyřicetiprocentní nové clo do cen.

O něco lépe by na tom mohli být prodejci bot. Bezcelní dovoz bot z Číny bude omezen jen na určité množství. Pokud přivezou více, zaplatí za ně vysoké clo. Už nyní však říkají, že mají dost velké zásoby na několik let dopředu. Zatím jim tedy sankce Evropské unie nedělají starosti.

Firmy se snaží vyhnout zdražení v příštím roce
České firmy hledají možnosti, jak se vyhnout tomu, aby musely od května prodávat řadu výrobků o desítky procent dráže než dnes.

Tato hrozba plyne z nových cel, která budou muset se vstupem do Evropské unie platit i domácí firmy dovážející například kola či CD disky z Tchaj-wanu nebo Číny. Jde o sankční cla, která hojně uděluje unie na dovoz výrobků s dotovanou cenou. To je však jen část cel, která se příští rok kvůli unii změní.

Sankční cla by spotřebitelé pocítili třeba u kol, kterých se v tuzemsku prodá přes 300 tisíc a z toho jsou dvě třetiny dovezené z Číny či Tchaj-wanu. Tyto země unie trestá až třicetiprocentním clem, ke kterému je třeba připočíst běžné clo EU, jež činí 15 procent.

"Ke zdražení nemusí dojít, pokud si firmy najdou možnost, jak se vyšším clům vyhnout," říká šéfka antidumpingového oddělení na ministerstvu průmyslu a obchodu Ladislava Votavová.

Na Tchaj-wanu třeba vyrábí svá kola česká firma Author. Její šéf Martin Havlena plánuje, že výrobu přesune do jiné asijské země. Pravděpodobně do Vietnamu, stejně jako známý výrobce kol Giant. Ten zatím sankčními cly netrpí.

"Dražší kola se i přes cla vyplatí dál vyrábět na Tchaj-wanu, ale ta levnější přesouvá náš výrobce do Vietnamu," popisuje Josef Přib z firmy Cyklomax. Zatím si tam nechává dělat dětská kola a zanedlouho mu z továrny pošlou na ukázku i ta pro dospělé. Ty chce pak porovnat s čínskou produkcí a zváží, jestli je tam vyrábět.

Kromě toho, že přesunou výrobu jinam, mají firmy ještě možnost se předzásobit. "Firmy, které dovážejí, to určitě udělají," potvrzuje Petra Hrubešová, obchodní ředitelka firmy Diskus, která dováží z Asie CD a diskety. Na ně unie uvalila sankční cla od 17 až po 40 procent.

"Nová cla se do ceny určitě promítnou, odjinud se příliš dovážet nedá," říká Hrubešová. Balík deseti cédéček by tak mohl z dnešních 110 korun bez daně zdražit zhruba o dvacet korun.

Kompaktní disky si dnes na Tchaj-wanu nechají vyrábět všichni značkoví výrobci a své továrny postupně stěhují jinam, když na ně dosáhne mocná evropská ruka s novým clem.

Snahy firem předzásobit se zbožím bez cla a prodávat levněji nebudou nic nového ani pro Brusel. "Stejné zkušenosti měla Evropská unie i s Finskem, když přistupovalo. To si zavezlo zbožím sklady na rok a pak nemuseli dovážet za vyšší cla," připomíná Votavová.

Podezření, že se něco podobného děje, mají v Česku i obuvníci. Ale pouze u levných bot nabízených na tržištích. "Kdo dělá módní botu nebo sportovní obuv, ten se předzásobit nemůže, ale levnější obuvi je tady tolik, že by vystačila na několik let," říká Vlasta Mayerová z Asociace výrobců obuvi a textilu.

Domácí výrobci bot, kteří stejně leckdy dovážejí obuv z Číny, tak nečekají od vstupu do unie žádné velké zlepšení. A to přesto, že dovoz bot i textilu z Číny do tuzemska bude obtížnější. Dovozci budou muset žádat o povolení k nakoupení bot a bez cla budou moci dovézt jen omezené množství. Hranici stanoví unie, a co bude nad ní, se prodraží.

Z Číny proudí do Česka každoročně stále více zboží a schodek v obchodu s touto zemí roste. Za poslední rok převyšuje dovoz z Číny nad vývozem o 64 miliard korun.

Jediné firmy, které zatím připouštějí, že si vstupem do EU polepší, jsou chemičky a hutě. Na výrobky z jejich oboru má unie nejvíce sankčních cel, tudíž budou po vstupu více chráněny před dovozem ze zemí, jako je Rusko, Ukrajina či Indie.

Jak se jim bude dařit dále, záleží i na tom, jak se prosadí v Bruselu. K zemím nejvíce prosazujícím ochranu domácích výrobců patří jižní státy jako Španělsko, Portugalsko, Řecko, naopak liberální jsou Anglie a Skandinávie.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.