Právě od jejich rozhodnutí stát se rodiči a také díky většímu přílivu cizinců v reprodukčním věku se totiž začal v Česku odvíjet miliardový byznys. Obchodu se daří čím dál víc.
V roce 2007 se narodilo vůbec nejvíce dětí za posledních třináct let, přesně 114 632. Pokud toto číslo násobíme penězi, které jsou rodiče ochotni za své ratolesti utrácet, dostaneme se do miliardových sum. Statistici je zaznamenali naposledy v roce 2003, kdy spočítali, že průměrná rodina na svého prvního potomka vydala v prvních dvou letech jeho života 32 tisíc korun ročně.
Pokud by se k této částce přičetly také nepřímé náklady spojené s výchovou batolete, jakými jsou například útraty za benzin, energie, vodu a nájem, vyšplhala by se celková suma na dvojnásobek. A to je už úctyhodná částka, kterou se firmám nevyplatí přehlížet. Zaměřovat se na ni začínají téměř všichni prodejci dětského a těhotenského zboží.
Kolotoč nastartoval babyboom u třicátníků
Například v pražském obchodním domě Palác Flóra mohou mladé maminky pro své syny a dcery vybírat nové boty od firmy Ciciban, oblečení Champion nebo Gant Boys & Girls & Baby. "Vyšší zájem o dětské a těhotenské potřeby jsme poprvé zaznamenali před dvěma lety. Teprve letos na jaře nám však vypršely pětileté smlouvy s nájemci, takže teprve teď jsme se mohli přizpůsobit vznikajícímu trendu a nabídnout ženám nové obchody," říká šéfka marketingu obchodního domu Šárka Bušková.
"Zájem o nákup dětských věcí, ale i módy pro nastávající maminky jednoznačně roste," potvrzuje trend prodavačka britské značky Mothercare, která sídlí v jiném obchodním domě, v pražském Palladiu.
Bazary s pěkným zbožím nezaniknou
Nové značky však nejsou zdaleka jedinou věcí, na které se dají vydělávat pěkné peníze. Z rostoucích tržeb se mohou radovat i ti, kteří na svých pultech otáčejí použité zboží.
Věcmi z druhé ruky totiž často nepohrdnou ani rodiče, kteří jindy neváhají utratit za vybavení pro své děti tisíce korun měsíčně. "Všechno kupovat nové nejde. Když vím, že to syn potřebuje jen na běhání venku a rychle to roztrhá, tak mu to koupím v bazaru," říká šestatřicetiletá Simona z Prahy. "Nové kupujeme jen to, kde to naráží na bezpečnost, tedy třeba autosedačku, vozík za kolo či helmu. Jinak nevidím důvod, proč zbytečně utrácet za věci, ze kterých děti okamžitě vyrostou," přidává se tatínek dvouleté Aničky.
Majitelé bazarů se však shodují v tom, že na odbyt jdou dobře pouze málo použité věci. "Zatímco před pěti lety se prodalo vše, nyní jen to, co vypadá opravdu dobře. Konkurence roste a lidé jsou stále náročnější," popisuje Petr Plass z Dětského Růžku. "Dříve jsme do komise přijímali různé věci, dnes ty obnošenější okamžitě vyřazujeme, protože by se neprodaly," potvrzuje Ludmila Křesadlová z dětského bazaru Baby & Junior.
Miminka se mačkat nebudou
Že se v Česku rodí více dětí, zaregistrovali také developeři. "Poptávka po bydlení se oproti situaci před pěti lety změnila. Ještě nedávno si lidé kupovali malometrážní byty. Hitem byly 1+kk. Dnes lidé poptávají stále více bydlení rodinného typu, tedy 2+kk nebo 3+kk," připouští výkonný šéf Central Group Aleš Novotný.
"Babyboom se začal projevovat asi před rokem, kdy se lidé začali více shánět po větších bytech o velikosti od šedesáti metrů výš. Ale výraznější dopad tohoto vývoje očekáváme v dalších letech," předpokládá Radek Polák, mluvčí Sekyra Group. Podle mluvčího AAA Auto Milana Smutného se naplněné porodnice přenesly i do zájmu maminek o větší auta.
Porodnost v Česku |
|
2007 | 114 632 |
2006 | 105 831 |
2005 | 102 211 |
2004 | 97 664 |
2003 | 93 685 |
2002 | 92 786 |
2001 | 90 715 |
2000 | 90 910 |
1999 | 89 471 |
"Každý čtvrtý ojetý automobil si v Česku kupuje žena a právě z jejich strany je rozhodně vidět trend rostoucího zájmu o větší rodinná auta," uvedl. Místem, kde se rozhodnutí třicátníků zakládat rodiny projevuje nejcitelněji, jsou však dětské jesle a mateřské školy. Města nestíhají navyšovat jejich kapacity, které několik let předtím naopak omezovala, a této slabiny se chytře chytají soukromé vzdělávací firmy.
Přestože za ně rodiče vydávají desítky tisíc korun ročně, nestíhají uspokojit všechny zájemce. "Školku jsme otevřeli letos v dubnu a od září budeme mít plno," říká učitelka ostravské školky Hello Teddy Radka Kuboňová. Rodiče v ní budou za své děti platit 11 tisíc korun měsíčně i s jídlem. Pražská školka Baby Bee je o šest a půl tisíce korun dražší. Ani ona nemá o malé žáky nouzi.
"Situace je kritická, místa jsou obsazena už půl roku před nástupem do školního roku. Chtěli bychom sehnat nové prostory a navýšit naši kapacitu o polovinu," říká její ředitelka Martina Přenosilová. Odborníci však upozorňují na to, že tento hlad po nových službách relativně brzy ochabne. "Roční počet narozených, který loni činil necelých 115 tisíc osob, začne nejpozději na začátku dalšího desetiletí postupně klesat," upozorňuje Jitka Langhamrová z Fakulty informatiky
a statistiky VŠE Praha.