Brno to s hyperloopem myslí vážně. Chystá se na studii proveditelnosti

  15:05
V Brně mají začít ve spolupráci se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT) vypracovávat studii proveditelnosti, která má ukázat, kolik by stálo a co by z právního nebo technického ohledu obnášelo propojit Prahu, Brno a Bratislavu dopravním systémem hyperloop. Tedy futuristickou “trubkou s kapslemi”, která zatím nikde ve světě nebyla vyzkoušena.
Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop.

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop. | foto: Hyperloop

Studie proveditelnosti by mohla v lepším případě vzniknout již letos. HTT a Brno se budou v nebližší době rozhodovat, komu ji zadají k vypracování. „Dnešek chápu jako počátek budování hyperloop ve střední Evropě,“ říká šéfem HTT Dirk Ahlborn.

Zpracování studie proveditelnost (nejlépe už letos) předpokládá memorandum o porozumnění, které Ahlborn ve středu podepsal s primátorem Brna Petrem Vokřálem (ANO).

Systém hyperloop předpokládá vybudování potrubí, ve kterém by se v podtlakovém prostředí pohybují téměř rychlostí zvuku kapsle velikostí připomínající větší vlaková kupé.

Právě rychlost je v celém konceptu přelomová. Pokud by se skutečně cestovalo rychlostí okolo tisíce kilometrů v hodině, změnily by se dojezdové vzdálenosti o řád. Například mezi Prahou a Brnem by to teoreticky mohlo být do dvaceti minut. Což by mělo podle velké dopady na dojíždění za prací i realitní trh.

Vzhledem k tomu, že technologie zatím nikde nefunguje, jsou politici opatrní. I proto, že příprava tradičnějších dopravních staveb (železnice a silnice) trvá v Česku kvůli regulačním a majetkově-právním záležitostem desetiletí. Žádné termíny výstavby, natož případného dokončení proto z Brna zatím nezazněly.

„Jde nám o to, být od začátku na mapě nové technologie,“ vysvětlil náměstek primátora Jaroslav Kacer (TOP 09), který už loni inicioval prvotní kontakt s HTT (informovali jsme zde).

Podle velmi hrubých odhadů by vypracování studie proveditelnosti (založených na zkušenostech z počáteční fáze projektů HTT jinde) přišlo na jednotky milionů korun. Brno by se na nich podle Kacera mohlo podílet, to by ovšem muselo znovu samostatně projít schvalováním na úrovni rady.

Podobně by se podle náměstka jihomoravského hejtmana Jana Vituly (TOP 09) mohl v blízké budoucnosti zapojit i Jihomoravský kraj. „Je třeba řict, že zatím jsme hodně daleko od toho, abychom stavěli trubku. Vidím ale aktuální příležitost v tom, zapojit do vývoje brněnské a jihomoravské vědce a firmy,“ říká Vitula s tím, že kraj zatím není tak daleko jako město Brno a musel by účast politicky schválit.

Muskovu ideu rozpracovává několik firem

Nápad na konstrukci hyperloopu zveřejnil v roce 2013 kalifornský podnikatel Elon Musk a dal ho k dispozici k dopracování a provedení. Tím se nyní zabývá několik firem, které se snaží ideu uvést do provozu. Mezi nimi vyniká Hyperloop One, částečně Muskův SpaceX a právě HTT.

Její šéf Ahlborn byl během středeční konference ohledně úspěšného naplnění plánů optimistický. Tedy, že někde na světě opravdu systém hyperloopu vznikne. Popsal ocelový tubus o průměru 3,6 metrů, jehož stěny by byly asi 2,5 centimetru silné. Cílový tlak umožňující co nejmenší tření pro rychle se pohybující kapsli o průměru 2,7 metrů má být 100 pascalů, kterou by měly zajišťovat vakuové pumpy.

„Pro počátek ale počítáme s vyšším tlakem - okolo Armstrongova limitu - 6,3 kilopascalu,“ řekl Ahlborn. Problémem podle něj není ani teplotní roztažnost kovů nebo zajištění bezpečnosti cestování v rychlosti okolo tisíce kilometrů v hodině.

Tubus má stát na pylonech vzdálených od sebe asi třicet metrů. Počítá se s tím, že rozpohybování kapsle by vyžadovalo málo energie a díky solární energii z panelů, které pokryjí tubus, a kinetické energii při brždění, by systém vyrobil víc elektřiny než by spotřeboval. To je ovšem případ slunné Kalifornie, v jiných prostředích se tento klíčový parametr může lišit.

I proto se ale v ideálním případě uvažuje, že by pro cestující mohl být hyperloop zdarma. Monetizovat chtějí v HTT zákazníky pomocí reklamy (například vysílané skrze virtuální okna v kabině). I investiční náklady vidí v HTT pozitivně. Na původním Muskově příkladu v porovnání hyperloopu mezi Los Angeles a San Franciskem se mluví o desetinových nákladech v porovnání s vysokorychlostní tratí.

Ve špičce by mohly být kapsle pro třicet lidí vypravovány každých 40 sekund, jindy v momentě, kdy se sejde potřebných třicet lidí (nejdéle ale 5 minut).

Největší překážka? Regulace

Největší překážkou je tak pro Ahlborna zatím regulace. “Regulátoři nevědí, jak to regulovat. To je největší překážka,” říká. Právě proto objíždí svět a shání politickou podporu. Podobné smlouvy jako v Brně, které by jednou mohly vyústit v samotnou stavbu trubek, podepsal už na Slovensku. Jedná prý také v Arabských emirátech, Rusku nebo Turecku.

Že bude hyperloop problémem pro české regulátory potvrdil na středeční brněnské konferenci i zástupce ředitele odboru inteligentních dopravních systémů ministerstva dopravy Martin Pichl. “Současné právní prostředí s takovou technologií nepočítá,” řekl. Rezervovaný přístup ministerstva k hyperloopu ilustruje i aktuální Analýza potenciálu rozvoje rychlých železničních spojení. Ta o hyperloopu hovoří jako o zatím příliš vzdálené technologii (psali jsme zde).

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37

Japonská centrální banka v úterý dle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných úroků....

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...