Čeští obchodníci znají už jen jeden trik na zákazníky: nízké ceny | foto: Roman Čejka

Hypermarkety bojují cenami, lidem ale vadí fronty

  • 20
Na co Češi při nakupování nejvíc slyší? Podle chování obchodních řetězců je to jasné: nízké ceny. Podle výzkumů ale lidem nevadí ani tak vyšší ceny jako třeba fronty u pokladen. Česko se tak konkurenčním bojům dostalo do situace, která se označuje za krizi malooobchodu.

ČTĚTE TAKÉ:
Obří řetězce otevřou desítky obchodů

Mapu českého maloobchodu si prohlédněte zde

"Zuří cenová válka, která nechtěně zvyšuje cenovou citlivost populace," uvádí ve své zprávě společnost Incoma Research.

Během posledních několika let došlo k výrazným posunům na českém maloobchodním trhu. Kdysi silné menší samoobsluhy, které ještě v roce 1997 měly polovinu trhu, jsou nyní na okraji. Nejdůležitějším hráčem ale už nejsou ani supermarkety.

Hypermarkety i v malých městech
Podle Zdeňka Skály z Incomy se rok 2006 bude i nadále odehrávat v přetahování o zákazníka mezi hypermarkety a diskonty. Skála odhaduje, že se dá čekat, že hypermarketů se dočkají i obyvatelé stále menších a menších měst. A podobnou strategii zřejmě nasadí i diskonty. Ty by se podle Skály mohly začít objevovat i v obcích pod pět tisíc obyvatel.

"Hlavní strategií obchodníků na českém trhu jsou totiž v současné době úplně nejzákladnější nástroje - a to lokalita prodejny a cenová politika," říká Skála.

Podle něj se obchodníci příliš zaměřili na právě na cenovou politiku, a to hlavně z jednoho důvodu: "Myslím si, že jejich marketingové strategie prodejců ani tak nevycházejí z nějakých pozitivních impulzů, ale hlavně ze strachu, že o zákazníky přijdou. Proto se všichni vrhají do cenové války a už méně se zabývají tím, jak se od ostatních hypermarketů odlišit," vysvětluje.

Levné... A co kvalita?
Taková situace přitom může vést až k tomu, že v českým hypermarketech ustoupí kvalitní zboží levnějšímu. Už nyní totiž čeští výrobci konkurovat nedokáží a před krizí na domácím trhu unikají do zahraničí. České pulty pak naopak plní levné zboží ze sousedních zemí například Polska.

Na českém trhu tak vzniká situace, kdy současné obchody nabízejí v podstatě totéž. Hlavní jejich devizou je nízká cena. Podle Barbory Krásné z Incomy se ale taková situace vytvořila do jisté míry uměle. Pořád tu totiž je  hodně zákazníků, kterým při nakupování o cenu sice jde, ale ne na prvním místě.

To nakonec potvrdil i Skála, který připustil, že podle současných výzkumů lidem při nakupování v první řadě vadí fronty, přeplněné obchody a dlouhé doby trávené nákupem. Nízké ceny, kvalita zboží  nebo šíře sortimentu zůstávají až daleko vzadu," říká.

"Situace, která tady vznikla ale nevychází z poptávky, tedy zákazníků. Vytvořili ji právě obchodníci, kteří se kvůli svým obavám z konkurence snaží zákazníky nalákat na levné zboží," říká Krásná. A obchody se obávají do jisté míry oprávněně. Otázkou příštího roku totiž podle Skály je: "Kdo odejde z trhu jako další?".

Na co doplatil Carrefour? Byl moc hezký
"Přitom není ani tak důležité, jestli obchodník prodává levně nebo nikoliv, ale jestli se mu o tom podařilo přesvědčit zákazníka," dodává Skála. "Už při vstupu do obchodu, který je ošuntělý, zanedbaný, má člověk pocit, že tady nakoupí levně," říká.

Právě jistá exkluzivita byla do určité míry věc, na kterou podle něj doplatil i francouzský Carrefour. Ten se loni rozhodl z českého trhu odejít, protože se mu nepodařilo naplnit cíl být mezi třemi největšími na českém trhu. - více zde

I Carrefour totiž podle Skály měl cenově zaměřené reklamní kampaně. "Lidé ale přišli do obchodu, který působí svým způsobem luxusně, zboží je dobře nasvícené a ten pocit je pak jasný: tady to musí být drahé, protože to tu je hezké," vysvětluje Skála.

Carrefour nebyl jediným řetězcem, který z trhu loni odešel. Pro odchod se rozhodl i rakouský Julius Meinl a německá Edeka.  - více zde

Vývojem českého maloobchodu se bude zabývat i konference pořádaná mimo jiné společností Incoma. Konference Retail Summit 2006 s e koná 7.a 8. února v Praze a pozvání na ni přijal i eurokomisař pro obchod Peter Mandelson.

,