Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Hypermarkety dobývají menší města, bude jich 250

  • 74
Obchody nákupních řetězců stále více útočí na peněženky Čechů. Loni vyrostlo patnáct nových hypermarketů a nyní je jich 246. Dobývají hlavně menší města, kde je stále dost zákazníků.

"Oproti předchozímu roku vzrostl počet hypermarketů o patnáct, což je sice méně než předloni, nicméně svědčí to o faktu, že volná místa pro hypermarkety stále ještě nejsou vyčerpána," říká František Diviš z INCOMA Research.

Loni vznikaly hypermarkety hlavně v menších městech. Volných míst pro řetězce totiž ve větších městech ubývá, a tak se například Kaufland a Tesco a jiní konkurenti ohlížejí po menších lokalitách od 10 do 15 tisíc obyvatel. Takových míst je v současnosti už deset, nejmenší z nich jsou Domažlice s 11 tisíci obyvateli.

Mapa hypermarketů.
Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Incoma Research

Přesto je v Česku osm měst s více než patnácti tisíci obyvateli, které hypermarket nemají. Mezi nimi je například Litvínov a Bohumín.

Nejvíce hypermarketů má Kaufland, který obsluhuje 88 prodejen, Tesco je v závěsu s 57 hypermarkety. Všechny hypermarkety vedle sebe by zabraly území o rozloze 1,16 milionu m2. Jejich obrat v roce 2008 překročil 141 miliard korun.

Největší města bez hypermarketu Obyvatel (tis.)
Litvínov 27,1
Bohumín 22,9
Otrokovice 18,5
Ostrov nad Ohří 17,3
Rožnov pod Radhoštěm 17,1
Neratovice 16,3
Brandýs nad Labem - Stará Boleslav 16,2
Bílina 15,7
Zdroj: Incoma Research

V pořadí krajů podle absolutního počtu hypermarketů je na prvním místě dlouhodobě Moravskoslezský kraj, kde bylo na počátku roku 2009 v provozu 37 hypermarketů (15 % všech hypermarketů v ČR). Druhé místo udržel s 25 hypermarkety kraj Ústecký, o třetí místo se dělí Jihomoravský kraj a Středočeský kraj (v obou krajích je lokalizováno 24 hypermarketů). 

Nejvybavenějšími okresy jsou Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Hradec Králové a Ostrava, kde rozsah ploch hypermarketů na tisíc obyvatel přesáhl hranici 200 m2.

Počty hypermarketů v ČR
Zdroj: Incoma Research