Na pomyslných stupních vítězů v disciplíně ceny by nejvýše stály diskonty, stříbro by získaly hypermarkety a bronz supermarkety. Jenže diskontní obchody neprodávají úplně všechno, co domácnost potřebuje, takže se souboj odehrává jen mezi zbývajícími dvěma typy obchodů. Vítězně z něj vycházejí hypermarkety. Jsou levnější než supermarkety, mají větší sortiment zboží a nabízejí i lepší úroveň prodeje. Mezi nimi pak letos vítězí Hypernova a prohrává Interspar.
Vyplynulo to z výsledků rozsáhlého cenového průzkumu, který pro MF DNES zpracovala agentura Field Research. Za nákup téměř osmdesáti položek se zaplatí v Hypernově o 116 korun méně než v Intersparu. Nejlevnější mezi supermarkety je Albert, jediná síť, která má nižší ceny, než kolik je celostátní průměr, a na žebříčku předběhla i dva hypermarkety - Kaufland a Interspar. Nejdražší sítí obchodů je Delvita. Rozdíl přitom není zanedbatelný. Kdo nakupuje v Hypernově, může ušetřit devět procent proti tomu, kdo chodí na nákupy do Delvity. Cenové pořadí není absolutní, může se v průběhu času měnit.
Jak číst tabulky |
Hlavní tabulka uvádí pořadí sítí obchodů, v kterých byly zjišťovány ceny obou typů košíků, tedy celkem 79 položek. Tabulka u košíku Levný uvádí pořadí všech čtrnáct sledovaných sítí podle cen nejlevnějšího zboží, jsou do něj tedy zahrnuty diskontní prodejny. Tabulka Košík značkový zahrnuje pořadí sítí pouze podle cen značkové košíku. Dražší o: číslo udává, o kolik je nákup v této síti obchodů dražší než v nejlevnějším řetězci. Přesný seznam obou košíků najdete na adrese www.idnes.cz Podrobné výsledky najdete v regionálních přílohách. |
"Kdyby průzkum proběhl třeba o měsíc později, byly by výsledky trochu jiné," vysvětluje Michal Kramer, který průzkum vedl. "Ceny totiž hodně ovlivní letákové akce, kdy řetězce na určitou dobu zlevní určité zboží. A v každém období se řetězec zaměřuje na něco jiného: někdy na značkové výrobky, někdy na nepotravinářské zboží, jindy na drogerii..." Nejvíce si od posledního cenového průzkumu MF DNES, který proběhl před dvěma lety, polepšila Hypernova. Z téměř posledního místa na cenovém žebříčku se posunula na první. Přesně opačným směrem se posunul Kaufland. V roce 2001 byl cenovým vítězem testu, dnes patří mezi nejdražší hypermarkety. Přestože má podle průzkumů veřejného mínění zákazníků pověst levného obchodu, skutečnost je jiná.
Celkové pořadí obchodů | ||
název řetězce |
průměrná cena nákupu |
dražší o (Kč) |
1. Hypernova |
2460 |
- |
2. Globus |
2476 |
16 |
3. Carrefour |
2489 |
29 |
4. Tesco hypermarket |
2504 |
44 |
5. Albert |
2517 |
57 |
6. Kaufland |
2518 |
58 |
7. Interspar |
2576 |
116 |
8. Tesco OD |
2583 |
123 |
9. Billa |
2649 |
189 |
10. J. Meinl |
2684 |
224 |
11. Delvita |
2691 |
231 |
5 nejlevnějších obchodů | ||
název řetězce |
průměrná cena nákupu |
dražší o (Kč) |
1. Globus Olomouc, Pražská |
2400 |
- |
2. Globus Brno, Hradecká |
2402 |
2 |
3. Hypernova, Cheb, Evropská |
2409 |
9 |
4. Albert, Cheb, Americká |
2412 |
12 |
5. Carrefour Plzeň, U Letiště |
2426 |
26 |
5 nejdražších obchodů | ||
název řetězce |
průměrná cena nákupu |
dražší o (Kč) |
1. Delvita, Praha 9, Jablonecká |
2816 |
416 |
2. Delvita, Zlín, Okružní |
2809 |
409 |
3. J. Meinl, Chomutov, Dřínovská |
2788 |
388 |
4. J. Meinl, Hradec Králové, Hořická |
2739 |
339 |
5. J. Meinl, Jihlava, Kollárova |
2733 |
333 |
Košík levný |
Zaměřil se na nejlevnější výrobky. Účelem bylo zjistit, kolik stojí nejlevnější toaletní mýdlo, kilogram hladké mouky či litr a půl neperlivé stolní vody v plastové lahvi. Pokud nebyla v obchodě položka o požadované hmotnosti (například mražené kilové kuře, cena byla přepočítána. Košík zahrnoval 37 položek |
název řetězce |
průměrná cena nákupu |
dražší o (Kč) |
1. Lidl |
1028 |
- |
2. Penny market |
1095 |
67 |
3. Hypernova |
1106 |
78 |
4. Tesco hypermarket |
1126 |
98 |
5. Albert |
1141 |
113 |
6. Carrefour |
1142 |
114 |
7. Kaufland |
1154 |
126 |
8. - 9. Tesco OD |
1166 |
138 |
8. - 9. Plus discont |
1166 |
138 |
10. - 11. Interspar |
1192 |
164 |
10. - 11. Globus |
1192 |
164 |
12. J. Meinl |
1202 |
174 |
13. Billa |
1239 |
211 |
14. Delvita |
1241 |
213 |
Košík značkový |
Druhý košík byl zaměřen na výrobky určité značky a výrobce. Už tedy nezjišťoval, kolik stojí nejlevnější stolní voda nebo 200 gramů instantní kávy, ale za kolik se prodává Dobrá voda neperlivá v 1,5litrové PET lahvi nebo 200gramové Nescafé Classic. Košík zahrnoval 42 položek |
název řetězce |
průměrná cena nákupu |
dražší o (Kč) |
1. Globus |
1283 |
- |
2. Carrefour |
1347 |
64 |
3. Hypernova |
1355 |
72 |
4. Kaufland |
1364 |
80 |
5. Albert |
1376 |
93 |
6. Tesco hypermarket |
1378 |
94 |
7. Interspar |
1385 |
101 |
8. Billa |
1410 |
127 |
9. Tesco OD |
1417 |
134 |
10. Delvita |
1449 |
166 |
11. J. Meinl |
1483 |
199 |
Zdroj: Field Research Praha