Hypermarkety tvrdí, že nižší daň do cen promítnou, i když přeceňování bude probíhat postupně.
"V Hypernovách budeme mít od 18. července všechno zboží spadající do této kategorie již přeceněné. Týká se to více než tisícovky položek. V Albertech přeceníme 21. července asi osmdesát procent sortimentu z této kategorie, zbytek bude přeceněn nejpozději do dalšího týdne," uvedl Libor Kytýr ze společnosti Ahold.
Podobná situace je i ve společnosti Tesco, která po převzetí jedenáct hypermarketů Carrefour v Česku provozuje na sedmdesát obchodů.
"V souvislosti se změnou DPH snižuje Tesco hned od soboty 15. července ceny všech produktů, kterých se změna týká. Ceny snižujeme v okamžiku, kdy nový zákon vstupuje v platnost, abychom tak v nejkratší možné době zajistili nízké ceny pro naše zákazníky," uvedla mluvčí Jana Matoušková s tím, že v rámci obchodů Tesko se jedná asi o deset tisíc výrobků.
Matoušková dodala, že zákazníky na novou cenu upozorní regálové štítky, plakáty i informační bannery.
Přesto přeřazení do nižší sazby automaticky pokles ceny neznamená. Záleží na obchodníkovi, jakou cenu nakonec nasadí. Dá se ale předpokládat, že pokud zlevní velké hypermarkety, jejich konkurenti se budou muset zachovat podobně.
Nový zákon navíc dost zjednodušuje dosud poměrně chaotický systém určování cen potravin. Zmatky byly například v určování DPH za koření. Zatímco například majoránku zákon chápal jako suchou zeleninu a spadala do pětiprocentní sazby, černý pepř byl klasickým kořením a danil se 19 procenty.
Změny DPH podle vicepremiéra Jiřího Havla ochudí příjmy státního rozpočtu o 1,2 miliardy korun.