Ani v jedné ze tří lokalit, které česká strana Korejcům nabízí, totiž není možné začít stavět. Hyundai přitom spěchá - stavět chce začít ve druhé polovině příštího roku.
Moravskoslezský kraj firmě Hyundai nabízí tři místa - Dolní Lutyni, Nošovice a Mošnov.
První z nich je předem ze hry kvůli stížnosti ekologického sdružení Arnika u Evropské komise. V Nošovicích i v Mošnově je třeba vykoupit pozemky a dostavět infrastrukturu.
V obou lokalitách se však někteří vlastníci prodeji brání. "V Nošovicích je větší problém s pozemky, v Mošnově s infrastrukturou," řekl náměstek hejtmana Pavel Drobil.
Šéfové firmy Hyundai považují za samozřejmé, že česká strana si s přípravou pozemků poradí.
Premiér Jiří Paroubek prohlásil, že k výkupům pozemků pro Hyundai bude asi nutno využít zákona o vyvlastnění - a to i přesto, že ten teprve prochází schvalováním ve Sněmovně.
"Nemyslím, že by nám ten zákon pomohl," říká náměstek Drobil. "Platit začne nejdřív začátkem roku. V té době ale bychom měli mít už pozemky pro Hyundai vykoupené," vysvětluje.
Je však optimistou: "Pro stavbu automobilky v Kolíně se muselo jednat s asi sedmi sty vlastníků, a stihli to do půl roku. My máme v Nošovicích vlastníků asi 170, v Mošnově jsou převody vesměs předjednané. Stihneme to."
Korejci také předpokládají, že se zlepší dopravní spojení Ostravska s Žilinou. "Urychlily by se ale jen investice do rychlostních silnic, které se tak jako tak plánovaly," říká šéf CzechInvestu Radek Novák.
Moravskoslezský kraj velkou investici potřebuje. Míra nezaměstnanosti tu převyšuje 14 procent a řada ekonomů tvrdí, že po příchodu společnosti Hyundai tu vznikne kromě tří tisíc pracovních míst v automobilce až devět tisíc dalších míst u dodavatelských firem.
Tomu však nevěří ekonom Pavel Kohout ze společnosti PPF. "To jsou chiméry. U nás naopak zahraniční investice pracovní místa z trhu vytěsňují, stejně jako v Rumunsku, na Slovensku či v Maďarsku. Pouze v Polsku nebo Albánii se dá mluvit o rozvoji, jedno pracovní místo u zahraničního investora ale generuje jen asi 0,6 místa u navazujících firem," uvedl.
Lidé z míst, kde se automobilky stavěly, mají ale jiné zkušenosti. "U nás jedno přímé pracovní místo v automobilovém průmyslu vedlo ke vzniku zhruba čtyř dalších míst," prohlásil Andrzej Waliszewski z polských Katovic, kde nový závod před časem vybudoval Opel.
Oživení začíná pociťovat i český Kolín, kde nezaměstnanost od zahájení stavby automobilky TPCA klesla o dvě procenta.
Příchod automobilky by uvítala řada firem. "Je to pro nás šance zvýšit dodávky," říká například Tomáš Želazko z karvinského Jäklu, který jen letos investuje do nových technologií na výrobu autosoučástek skoro padesát milionů korun.
O dodávky pro žilinskou továrnu KIA už projevilo zájem skoro tři sta výrobců v Česku. Nová automobilka by navíc přilákala na Ostravsko další investory.
Například korejský výrobce karoserií Sungwoo, který se v srpnu rozhodl stavět v Ostravě továrnu na šestnáctihektarovém pozemku, už projevil zájem o další půdu na zdvojnásobení výroby.
Výrobě aut se dnes věnuje pětina českého průmyslu a tento podíl dál roste. Stále větší závislost české ekonomiky na automobilové branži mnozí ekonomové označují za riziko.
"Každé odvětví je citlivé na výkyvy, automobilový průmysl zvlášť. Když klesne zájem o nová auta, naše ekonomika to pocítí víc, než kdyby nebyla tak jednostranně specializovaná," vysvětluje David Marek z Patria Finance.
"Rizika tu jsou, ale klady u investice Hyundai jednoznačně převyšují," míní jeho kolega Pavel Sobíšek z banky HVB.