Hyundai i20

Hyundai i20 | foto: Hyundai

Zkreslování statistik pokračuje. Hyundai prodává vozy sám sobě

  • 278
Společnost Hyundai Motor Czech se na tuzemském trhu chlubí nárůstem prodejů a tím, jak nezkresluje statistiky. Z velké části však za vyšším počtem registrací, a tedy i „vyššími prodeji“ stojí sami dealeři a importér této značky.

Za první dva měsíce si sami na sebe registrovali 26 procent všech nových vozů této značky, které se nově objevily v centrálním registru vozidel. Vyplývá to z veřejně přístupného registru, s nímž pracuje Spolek autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai – ten se už přes rok dohaduje se současným vedením hlavního distributora, společností Hyundai Motor Czech (HMCZ).

Na problém se samoregistracemi upozornila MF DNES už loni na podzim, nyní se ukazuje, že Hyundai tempo registrací sám na sebe ještě zrychlil. Podle statistik si již za první dva měsíce letošního roku přihlásili HMCZ, dealeři či s nimi propojené firmy celkem 780 vozidel, v registru přibylo dohromady 2 900 nových vozů značky Hyundai.

Především leden samoregistracím svědčil, tvořily téměř třetinu všech nahlášených aut. Statistiky také ukazují, že se importér a dealeři nejvíc činí hlavně v závěru měsíce. Nejaktivnější v přihlašování je samotný HMCZ a dále několik firem, které vede Miroslav Šrámek, pod kterého spadá část dealerství, například Hyundai HB.

Samoregistrace nejsou nic nezákonného, na Hyundai však vrhají poněkud zvláštní světlo – značka totiž dlouhodobě kritizuje jiné automobilky za to, že zkreslují prodejní čísla například reexporty, tedy situací, kdy se auto u nás papírově přihlásí a okamžitě se vyváží za hranice.

„Prodejní výsledky značky Hyundai vycházejí z čísel reálných prodejů, tedy bez takzvaných samoregistrací, jimiž některé konkurenční značky záměrně zkreslují své skutečné prodeje,“ uvedla firma ve svém prohlášení k prodejům za únor. Na konkrétní dotazy ke svému kreativnímu přístupu ke statistikám však automobilka za dva dny neodpověděla.

Odcházejí další dealeři

Hyundai vykazuje růst v počtu registrovaných vozů i přesto, že od roku 2012 z jeho prodejní sítě vypadlo 22 dealerů a další pětice přestala definitivně prodávat minulý týden. „Během necelých dvou let byly donuceny ukončit svou podnikatelskou činnost desítky dealerů Hyundai. Ti dlouhodobě pro značku pracovali a po dobu svého působení si k ní vytvořili i určitý citový vztah, nevyjímaje skutečnosti, že do značky Hyundai investovali značné finanční prostředky,“ říká Bohumil Boura, nově zvolený předseda představenstva spolku prodejců a opravců Hyundai.

Jeho firma Autocentrum Boura patří mezi podobné případy, z dealerství Hyundai se scvrkla na autorizovaný servis Hyundai. Boura tento krok vysvětluje tím, že na nová auta žádný z „rebelujících“ dealerů nedostával od importéra prodejní podpory, bez kterých nelze nové vozy prodávat s akčními cenami – nabízené vozy se kvůli tomu přesunuly do kategorie „neprodejné“.

Čtyři statistiky, čtyři údaje

2 900 vozů Hyundai eviduje Sdruž. dovozců vozidel.

2 842 vozů Hyundai napočítala Médea Research.

2 336 vozů Hyundai spočítal pro prodejce Hyundai.

2 067 vozů Hyundai spočítal Spolek dealerů.

Ze spolku, který původně sdružoval 17 dealerů protestujících proti obchodní politice a podmínkám Hyundai Motor Czech, zůstalo nakonec deset dealerů. Část spolek sama opustila, jiní se značkou zcela skončili.

Spory s vedením začaly loni, kdy část prodejců odmítla podepsat takzvaný nový etický kodex Hyundai s dodatky ke smlouvě, které měnily původní smluvní ujednání. Vedení HMCZ by mělo možnost zasahovat jim do dalších činností podnikání, například prodeje vozů jiných značek, a nastavilo jim také nereálné prodejní cíle, které nemohli dealeři plnit.

Odstoupení a následné vypovídání smluv pokračuje i právní dohrou, v krátké době bude spor řešit Rozhodčí soud při Hospodářské komoře. Členové spolku stále doufají, že firma změní svůj přístup, věří například v odchod šéfa HMCZ Vladimíra Vošického a v nové vedení, které by nastavilo korektní obchodní vztahy. Z firmy na konci dubna odejde po třinácti letech například marketingový šéf Andrej Bobák.