Hyundai se ve sporu dožadoval zaplacení směnek, které prodejcům vystavil za porušení některých podmínek. Zpravidla se jednalo řádově o miliony korun. Vrchní soud v Praze v úterý rozhodl pravomocně první spor, další případy jsou prakticky identické.
Vše začalo v roce 2014, kdy část dealerů odmítla přistoupit na nové podmínky, které nastavilo vedení importéra, protože nebyli schopni je plnit a prodej vozů byl pro ně ztrátový. Hyundai začal postupně autosalóny pokutovat směnkami, například za to, že neměly na prodejně předepsaný počet vozů, nebo i za to, že si postěžovaly v dopise premiéru Bohuslavu Sobotkovi na chování HMC. Hyundai považoval odstoupení od smlouvy za neplatné pro neurčitost.
Hyundai u soudu argumentovala i tím, že rebelující dealeři v dopise vyzradili část know-how firmy. Jak Městský soud v Praze, tak odvolací vrchní soud však tento argument neuznal. Vrchní soud verdikt městského soudu potvrdil, rozsudek je tedy už pravomocný.
„Argumentace vrchního soudu byla stejná, jako v případě Městského soudu v Praze. Odvolací soud ještě více logicky odůvodnil, proč bylo odstoupení od smlouvy platné a v souladu s legislativou,“ řekl advokát Andrej Vacík, který autosalony zastupuje. Podle něj je důležité, že předsedou odvolacího senátu v tomto případě byl Zdeněk Kovařík, největší tuzemský odborník na směnečné právo.
Platit bude možná nakonec Hyundai dealerům
Hyundai má ještě možnost podat dovolání. Podobně jako u jiných soudních sporů na dotazy k případu nereagoval. Po nedávném verdiktu Rozhodčího soudu reagoval inzercí, v které verdikt Rozhodčího soudu zpochybňuje. Rozhodci v rozhodnutí konstatovali, že HMC porušilo důležité právní povinnosti, čímž mohla firmě vzniknout škoda.
„To, co udělal současný management Hyundai, vstoupí do ekonomických učebnic. Z prokazatelných věřitelů udělat šmahem dlužníky a zneužít přitom směnky je věc, která v tomto rozměru na českém trhu nemá obdoby,“ komentoval verdikt vrchního soudu Karel Havlíček, šéf Asociace malých a středních podnikatelů. Ta prodejcům se soudní pří pomáhala. „Ukázali jsme, že malé firmy nemusí stát v budoucnosti s čepicí v ruce před velkými a bohatými korporacemi. Ty musí respektovat, že partnerství není nevolnictví, ale vyvážený obchodní vztah,“ dodal Havlíček.
Soud uznal v prvním sporu Hyundai směnku jen na 250 tisíc korun z požadovaných více než 6 milionů korun. Šlo o pokutu za nevystavení vozů před vypovězením smlouvy.
Verdikt vrchního soudu je pro samotnou arbitráž klíčový: Rozhodčí soud zatím vydal takzvané mezitimní rozhodnutí, v kterém uvedl, že prodejci Hyundai mají naopak nárok na odškodnění od HMC. O konkrétní výši ale zatím nerozhodl.
Hyundai přišla o třetinu dealerů, výpadek dosud značka zcela nenahradila.