Letecký pohled na pozemek v soulské luxusní čtvrti Gangnam, za který dala...

Letecký pohled na pozemek v soulské luxusní čtvrti Gangnam, za který dala Hyundai rekordní částku. | foto: AP

Hyundai nedala na varování trhů. Chce utrácet za luxusní pozemek

  • 4
Vedení jihokorejských automobilek Hyundai a Kia schválilo sporný nákup luxusního pozemku v Soulu. Navzdory negativním reakcím odborů i trhů za ně chtějí zaplatit přes 10 miliard dolarů, tedy 216 miliard korun. Největší realitní obchod v Asii od finanční krize by měly v pátek uzavřít i s majitelem pozemku KEPCO.

Koupi pozemku schválily správní rady jihokorejských automobilek Hyundai Motor a Kia Motors spolu s vedením výrobce autodílů Hyundai Mobis. Pozemek má sloužit pro nové ústředí. Transakce ale vyvolala mezi investory i odborovými zaměstnanci korejské skupiny nespokojenost a obavy z plýtvání (více čtěte zde).

Skupina, která má výrobní závody i v Česku a na Slovensku, nabídla za pozemek v soulské luxusní čtvrti Gangnam více než trojnásobek odhadní ceny, a porazila tak konkurenčního uchazeče Samsung Electronics. Částka představuje nejvyšší cenu nabídnutou v aukci za jednotlivý pozemek v Jižní Koreji.

Skupina hodlá na pozemku o rozloze téměř 80 tisíc čtverečních metrů vybudovat rozsáhlý komplex zahrnující kromě ústředí také hotel, kongresové centrum a zábavní park. Firma by měla podepsat dohodu o koupi s dosavadním vlastníkem pozemku, státním elektrárenským podnikem KEPCO, ještě v pátek, uvedla agentura Reuters.

Akcie ztratily více než je cena pozemku

Investory cena za pozemek znepokojila, akcie firem ze skupiny Hyundai Motor tak od oznámení transakce v minulém týdnu prudce klesly. Jejich tržní hodnota se od té doby snížila úhrnně v přepočtu o zhruba 240 miliard Kč.

Odboroví zaměstnanci Hyundai, kteří ve skupině tvoří většinu pracovních sil, dnes hlasovali pro prodloužení nynější částečné stávky do příštího týdne. Kromě obvyklé přípravy na mzdová jednání tím chtějí vyjádřit nesouhlas s "astronomickou sumou" vydanou na tento nákup. Stávky zažívají Hyundai a Kia takřka každý rok a ztráty z nich většinou firmy kompenzují organizováním dodatečných směn.

Hyundai kvůli častým stávkám a rostoucím nákladům na domácí pracovní sílu expanduje v zahraničí. Nyní plánuje další továrny v Číně a Mexiku. Loni Hyundai vyrobil v zahraničí 62 procent svých vozů proti 20 procentům v roce 2004.

Hyundai v listopadu 2008 oficiálně zahájil sériovou výrobu osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Kia spustila v prosinci 2007 produkci osobních vozů u slovenské Žiliny.