Hyundai i20

Hyundai i20 | foto: Hyundai

Hyundai klesá, zatímco trh roste. Včetně „malého souseda z Boleslavi“

  • 360
Hyundai nezastavíš, láká Čechy k nákupu jeden z reklamních sloganů korejské automobilky. Tuzemské prodejní centrále se však nakonec podařilo Hyundai nejen zastavit, ale ještě u něj zařadit zpátečku. Prodeje vozů Hyundai v ČR klesají, i když celý trh roste, a Škoda zvyšuje před korejskou značkou náskok.

Zatímco celý český trh s novými auty zažívá letos dvojciferný růst, Hyundai, který velkou část produkce vyrábí i v Česku, v posledních měsících čelí hubeným časům. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se v červnu registrace nových aut této značky propadly téměř o desetinu, za první pololetí firma vyrostla o necelá čtyři procenta. Celý trh však přidal pětkrát rychlejším tempem. V červnových prodejích se korejská automobilka propadla na čtvrté místo, několik let přitom firma v tuzemsku obsazovala druhou příčku.

Hyundai na dotazy k poklesu neodpověděl. Vladimír Vošický, šéf Hyundai Motor Czech, která vozy Hyundai v tuzemsku prodává, dlouhodobě tvrdí, že statistiky zkreslují reexporty aut do jiných zemí. Jenže i očištěné statistiky společnosti Médea Research, která z nich odpočítává nové vozy vyvezené do půl roku po registraci v Česku do zahraničí, ukazují pokles podílu Hyundai rovněž téměř o desetinu.

Hyundai má za první pololetí v žebříčku nejprodávanějších vozů v Česku jen dva modely – i30 a ix20, zatímco Škoda s výjimkou roomsteru, jehož výroba už skončila, všechny. Nejzřetelnějším propadákem je pro Hyundai v Česku model i20 vyráběný v Turecku.

Jak se v Česku prodávají osobní auta

Přesilovka fabií

Konkurent fabie i20 přišel s novou podobou prakticky ve stejnou dobu jako kdysi v Česku nejprodávanější auto. Jenže z očekávaného souboje se stala jasná záležitost Škody – zatímco v červnu Škoda prodala 2 101 fabií, Hyundai 130 modelů i20. Když uváděl Hyundai na trh i20, v reklamách o ní tvrdil, že „rozvíří český trh s rodinnými auty“ nebo že „je větší a kvalitnější než ostatní“.

Strategii vymezovat se proti největšímu hráči na českém trhu zavedl Hyundai právě pod vedením Vošického. Manažer, který dříve řídil prodeje Fordu či Peugeotu, dokázal v Česku zvýšit podíl korejské značky na více než trojnásobek evropského průměru. I proto ho Korejci stále drží, i když se minulý rok musel vypořádat s odchodem téměř třetiny dealerů. Rozchod ve zlém dosud zaměstnává soudy.

Do Škody se dlouhodobě naváží jak ve svých výrocích, tak i v reklamě. Například v minulosti největší českou automobilku nazval ochotníky z Pojizeří. „My jsme – můžete to brát jako sebechválu, ale je to prosté konstatování – nejsilnější hráč českého trhu,“ řekl minulý týden Hospodářským novinám Vošický. V jaké síle aktuálně čtvrtá značka na českém trhu vede, neupřesnil. Hyundai loni podle analýzy společnosti Nielsen Admosphere utratil v ceníkových cenách za reklamu 496 milionů korun, bezkonkurenčně nejvíce ze všech. Škoda Auto s trojnásobně větším podílem utratila 379 milionů korun.

Velké výdaje za reklamu dlouhodobě pomáhaly korejské značce v Česku k růstu, v některých měsících její podíl přesáhl i jedenáct procent celého trhu, tak silnou pozici nikde v Evropě automobilka nemá. Teď však začíná ztrácet.

Na vině přitom může být podle reklamních expertů především nevhodná strategie, tedy vymezování se vůči mladoboleslavské Škodovce. „Škoda je u nás milovaná značka a jedna z mála firem, na kterou můžeme být hrdí. Přímý útok od značky, která u nás nemá příliš kořeny, vnímají pak lidé značně negativně,“ myslí si Jan Binar, šéf české pobočky McCann Erickson. To platí zejména u prodejů fyzickým osobám, kde hraje reklama velkou roli a o nákupu často rozhodují emoce.