Podle německého listu Frankfurter Allgemeine Zeitung se totiž všechny investice do nových továren odkládají "k ledu". Co tento výrok znamená, neví přesně nikdo.
V pondělí se objevily informace, podle kterých se odkládá slavnostní ceremoniál k zahájení výstavby nošovické továrny. Ten se měl původně konat 17. května.
Vlnu spekulací vyvolal již zmíněný článek Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ten uvádí, že se investice odkládají na neurčito, a to kvůli podezření využívání černých fondů. Ty měly údajně pomoc manažerům automobilky při získávání politického vlivu. Právě nejasnosti ohledně tohoto případu vedly k odložení investic. - více zde
I když se dosud mluvilo pouze o pozdržení slavnosti, česká stana začíná mít o osud investice obavy. "Nemáme žádnou oficiální zprávu, jestli ano nebo ne, jestli pořád platí ta polovina května nebo jestli se to odsouvá. Každým dnem čekáme od firmy stanovisko, které to vyjasní, ve kterém by měli říct, jestli přiletí, nebo nepřiletí," uvedl Tomáš Grombíř z Czechinvestu.
Dodal, že záleží i na tom, jestli manažeři Hyundai dostanou povolení vycestovat ze země, nebo jestli zůstanou ve vazbě právě v souvislosti s korupční aférou. "Zatím nám nesdělují žádné informace," řekl.
Podle agentury ČTK jihokorejská prokuratura již rozhodla o tom, jakým způsobem s manažery zapletenými do aféry naložit. Podle lokálních médií bude alespoň jeden z nich pravděpodobně zatčen.
Korejci smlouvu s Českem domlouvali zhruba půl roku, a v tomto světle se proto nezdá příliš pravděpodobné, že by odstoupili. Na druhé straně jim v tom teoreticky nic nebrání. "Smlouva, která se podepisovala v dubnu, byla smlouva o smlouvě," řekl Grombíř s tím, že taková dohoda nikoho k ničemu nezavazuje.
Podobně se vyjádřil i mluvčí ministerstva průmysl Ivo Mravinac. "Informace, které k nám došly, nemluví o tom, že by se rozhodli rušit investice, ale že je budou oddalovat. Myslím si, že je to k jejich škodě, protože korejská strana vysloveně trvala na tom, aby se investice realizovala co nejdříve," citoval mluvčího portál iŽurnál.
Samotná automobilka je zatím ve svých vyjádřeních opatrná a s dotazy, které se týkající případného investování směřuje do centrály v Soulu. Její vyjádření se ale iDNES získat nepodařilo.