To je zatím nejvíce peněz, které zahraniční firma na svůj rozvoj v Česku věnovala.
Automobilka nezahálí. Do stavby se pouští přesně v den, kdy získala povolení.
"Je to pro nás významný den, ale oficiální ceremoniál k zahájení stavby plánujeme až na květen," řekl mluvčí Hyundai Petr Vaněk.
Do dvou týdnů by firma měla získat dokumenty, které ji dovolí stavět i další části továrny - lisovnu a karosárnu-svařovnu.
"Následně budeme žádat o povolení pro zbylé objekty a stavba bude probíhat tak, aby zkušební výroba mohla začít ve druhém pololetí příštího roku a sériová v prvním čtvrtletí roku 2009," doplnil mluvčí.
"Stavba je historicky zatím vůbec největší ohlášenou investicí v Česku," komentovala příchod korejské společnosti na Frýdecko-Místecko mluvčí CzechInvestu Alžběta Honzová.
Firma se podle ní zavázala investovat minimálně 800 milionů eur (přes 22 miliard korun), ale pozdější odhady navýšila ještě zhruba o polovinu na 1,2 miliardy eur (zhruba 33,4 miliardy korun).
Přesný den zahájení stavby byl několikrát odložen. Posunuly ho především informace o zpronevěře firemních peněz, které se dopoustil šéf korejské automobilky Čong Mong-ku. Zavládly obavy, zda tento fakt investici korejské společnosti v Moravskoslezském kraji neohrozí.- více zde
Termín oddálily také problémy s vydáním územního rozhodnutí (více zde). Proti stavbě se odvolávali ekologové. Kraj i automobilka s nimi nakonec uzavřely deklaraci o porozumění.
Nošovická továrna by měla zásobovat celý evropský trh. V roce 2009 chce sériově vyrábět 200 tisíc aut. Závod by měly opouštět dva typy vozů - modernizovaná verze sportovně užitkového modelu (SUV) Tucson a i30. - více zde
Do roku 2011 chce společnost vyrábět třetí typ a zvýšit výrobu na 300 tisíc aut. "Bude to rodinný prostorný automobil," popsal teprve vznikající model Vaněk.
Společnost Hyundai má v té době zaměstnávat více než tři a půl tisíce zaměstnanců. Automobilka Kia, dceřiná společnost Hyundai, postavila montážní závod ve slovenské Žilině. Obě automobilky spolu budou kooperovat.