„Spotřebitel by si měl najít svého výrobce, jehož výrobky mu chutnají, a ty pak kupovat. Musíme dostat spotřebitele na vyšší úroveň, aby odolal tlaku „co je levné, to je dobré“ a začal nákupy zvažovat,“ říká ředitel České potravinářské komory Miroslav Koberna.
Upozornil také na to, že je podezřelé, když za posledních pět let ceny potravin stagnují či klesají, když zároveň náklady producentů rostou. „Pak se mění složení surovin ve výrobku a důvod je jediný. Je to požadavek obchodu: Dodávej levněji, nebo nebudeš dodávat vůbec,“ dodal.
Podobné hlasy zazněly například od dodavatelů mražených ryb poté, co v test MF DNES ukázal, že řada filé obsahuje až padesát procent vody. - více zde
Zástupci řetězců ale namítají, že zákazníci vnímají, kde si který výrobek koupili a ošidit se nedají. To prý platí tím spíše pro takzvané privátní značky, které obchodníci uvádějí na trh pod svým jménem.
„V případě privátních značek se na výrobek podepisujeme a tím i garantujeme jeho kvalitu. To, že má takovou kvalitu, jakou požaduje zákazník,“ říká ředitel komunikace Aholdu Libor Kytýr.
Máslo nemáslo
Miroslav Koberna z potravinářské komory ale upozornil na případ, kdy se loni pod značkou Euroshopper prodávalo v Česku máslo ve 200gramovém balení s 61 procenty tuku. „Jenže český spotřebitel je zvyklý na 250gramová másla s 82 procenty tuku. Tohle se prodávalo za úplně stejnou cenu a navíc se pak ukázalo, že nemá ani těch deklarovaných 61 procent tuku a bylo staženo,“ dodal Koberna.
Podle Ivany Pickové ze Sdružení na ochranu spotřebitelů se Češi při nákupech stále řídí převážně cenou. O kvalitu se pak začnou zajímat teprve ve chvíli, kdy narazí.
Postupem času se ale situace přeci jen zlepšuje. Markéta Světlíková ze společnosti Makro vzpomíná, jak zhruba před pěti lety uvedli na trh špekáček podle původní receptury z Kosteleckých uzenin. Zákazníci ale „neskousli“ vyšší cenu.
„Ani v Makru ani v jiných obchodech se vůbec neprodával a jeho výroba byla ukončena. Bylo to špatně načasované, zákazníci o něj tehdy za tu cenu nestáli,“ říká Světlíková.
Když před pár měsíci ale Makro zkusilo nabídnout rovněž dražší uzenou krkovici vyrobenou podle původního receptu z období před průmyslovou výrobou uzenin, zákazníci si už k výrobku cestu našli.