I na atentátech někdo vydělal

  • 3
Spojené státy se začínají vzpamatovávat ze šoku po útocích teroristů. Američané počítají škody a zjišťují, že přestože jejich ekonomika nyní ještě více přibrzdí, existují i sektory, které na situaci po atentátech "vydělávají". Jedním z nejjasnějších příkladů jsou zbrojařské firmy.

Zvláště poté, co Američané přistoupili k odvetným útokům na základny islámských extremistů v Afghánistánu, a očekává se, že bude zahájen i boj proti terorismu na širší mezinárodní frontě. "Do tohoto sektoru nyní pravděpodobně půjde více peněz," říká analytik Cai von Rumohr ze SGCowen.

Zbrojařské společnosti jako Lockheed Martin, Northrop Grumman nebo Raytheon budou podle něj krátkodobě těžit z toho, že budou pokrývat okamžité potřeby armády při útocích na Afghánistán dodávkami dílů a součástek pro letadla, přesnými bombami a dalším vybavením. Z dlouhodobějšího pohledu budou podle Rumohra kladeny větší priority na výdaje na zbrojení ze strany americké vlády.

ON-LINE ZPRÁVY
10. října

Al-Kajda slibuje další teror 

Letouny útočily poprvé ve dne
(bombradování v noci z 8. na 9. říijna)

"Uvidíme zřetelné zhodnocování akcií zbrojního sektoru," soudí Rumohr. Někteří odborníci jsou však skeptičtější a domnívají se, že bude hodně záležet na tom, jak dlouho a jak úspěšně budou vojenské akce v Afghánistánu pokračovat. V případě dlouhého trvání útoků by totiž vláda musela dávat víc peněz na operace a ty by pak chyběly na nové zbraně.

O zbraně však nemá větší zájem pouze armáda. Prudce se zvedly i nákupy pistolí a dalších osobních zbraní v amerických obchodech. Stoupl i počet žadatelů o zbrojní průkazy, tedy dalších potenciálních zákazníků zbrojovek. Jejich akcie proto na burzách stoupají již nyní, i když očekávaná větší poptávka po zbraních ještě navíc neznamená automatické zvýšení zisků zbrojařských firem.

"Budou muset přijmout a vycvičit nové zaměstnance, dodavatelé budou muset zvýšit své kapacity," potvrdil Byron Callan, analytik Merrill Lynch. Ze strachu lidí z létání po útocích teroristů vytěžili také autobusoví přepravci a americké železnice. Například se známým Greyhoundem jezdil první týden po útocích asi dvojnásobný, v oblastech okolo Las Vegas nebo Denveru dokonce čtyřnásobný počet cestujících než normálně.

Američané navíc znovu objevují, že se dá také cestovat železnicí. "Zjistili jsme, že z New Yorku do Filadelfie je to rychlejší po železnici než letadlem při všech těch bezpečnostních prohlídkách a zpožděních," potvrdil jeden z pasažérů. Z tohoto zájmu profituje například největší železniční přepravce v USA, Armtrak. Tato třicet let stará, stále státní firma je již mnoho let ztrátová a od vlády dostala podmínku dostat se do roku 2003 do zisku, jinak končí.

Teď se jí otevřela nová šance. V prvních pěti dnech po atentátu totiž Armtrak přepravil více než 400 tisíc lidí, tedy asi o 25 procent více, než tomu bylo v září v jiných letech. A jejich počet se stále zvyšuje, do nynějška vzrostl zájem zhruba o 50 procent. Avšak i Armtrak musel nyní zpřísnit bezpečnostní opatření včetně prodeje lístků pouze proti identifikačnímu průkazu.

Ke společnostem, jimž v poslední době stoupl obrat, patří výrobci plynových masek, o něž je v USA vzhledem k obavám z dalších útoků teroristů velký zájem. Cena masky tak v některých obchodech stoupla přibližně z dvaceti dolarů za kus až na desetinásobek, tedy dvě stě dolarů.