I opravu lze reklamovat, pokud je špatně provedena

-
Lexa Špáta z Kolína odnesl svůj rozbitý radiomagnetofon do opravny, kde mu při převzetí sdělili, že na opravu má tříměsíční záruku. Po přezkoušení opraveného magnetofonu zjistil, že závada nejenže nebyla odstraněna, ale ještě se zhoršila. Vydal se proto znovu do servisu a reklamoval opravu. Zajímalo jej, co má dělat, pokud servis závadu opět neodstraní nebo se v budoucnu objeví znovu.

Pan Špáta by měl nejprve po servisu žádat vystavení písemného potvrzení o tom, kdy uplatnil reklamaci a jak dlouho potrvá oprava. Při převzetí magnetofonu v servisu do potvrzení ještě dopíší skutečné datum provedení opravy, pokud byla provedena dříve,než bylo původně dohodnuto. Doporučuji vyzvednout opravený magnetofon co nejdříve po provedení opravy, protože po tomto datu začíná opět běžet záruční doba. V případě, že servis nebude schopen vadu odstranit nebo přesáhne dohodnutou lhůtu k opravě či pokud se závada v průběhu záruční doby znovu objeví, má Lexa Špáta dvě možnosti. Buď může požadovat přiměřenou slevu z ceny původní opravy (výše slevy závisí na konkrétních okolnostech případu), nebo písemně odstoupí od původní smlouvy na opravu magnetofonu. Záleží pouze na panu Špátovi, které z možných řešení si vybere.

Občanský zákoník, §655:

1) Je-li věc opravena nebo upravena vadně, má objednatel právo na bezplatné odstranění vady.Zhotovitel je povinen vadu odstranit nejdéle v dohodnuté lhůtě.Nelze-li vadu odstranit nebo neodstranil-li ji zhotovitel v dohodnuté lhůtě nebo vyskytne-li se vada znovu, má objednatel právo na zrušení smlouvy nebo na přiměřené snížení ceny opravy nebo úpravy.

2) Práva z odpovědnosti za vady musí být uplatněna u zhotovitele v záruční době, jinak zaniknou. Doba od uplatnění práva až po provedení opravy nebo úpravy se do záruční doby nepočítá. Zhotovitel je povinen vydat objednateli potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, jakož i o provedení opra vy nebo úpravy a o době jejího trvání.