A pády dvou cestovek z minulého týdne ukazují, že ne vždy zbudou z pojistky peníze i na další odškodnění.
Cestovky si totiž většinou platí jen minimální pojistku. "Zákon přímo neukládá, že by mělo být stoprocentně pokryto odškodnění těm, kteří si zakoupili zájezd, přestože na odškodnění nárok mají," říká Jaromír Beránek z firmy Mag Consulting, který analyzuje trh zájezdů a cestovních kanceláří.
Například poslední dny ukazují, že lidé, kteří mají v rukách poukazy od firmy tm - Travel Market z Liberce si moc nadějí dělat nemohou. Na několik milionů přišla jen letadla, která vozila stovky lidí, kteří s kanceláří odletěli do Bulharska.
Naopak lidé, kteří koupili dovolenou u Globtouru, jenž zkrachoval v pátek, budou spokojenější. Byl pojištěný na několik desítek milionů korun. "To spolu se složenou kaucí dává předpoklad, že jeho klienti by mohli být odškodněni téměř v plné výši," říká ředitel České podnikatelské pojišťovny Vladimír Pulchart.
Pojišťovna v úterý i slíbila, že pomůže lidem na dovolenou odjet. Vyplatí lidem polovinu sumy, již utratili za zájezd, dříve, než ukončí všechny procedury, které zaberou měsíce.
Není krach jako krach
I minulost už ukázala, že pojistka ne vždy stačila na to, aby všichni odešli spokojení. "U čtvrtiny ze zhruba 12 krachů cestovek, které dříve řešilo seskupení pojišťoven, pojistky nakonec nepokryly všechno a lidem se krátilo plnění," říká Marie Nezvalová z Evropské cestovní pojišťovny.
Zákon předepisuje, aby se cestovky kryly nejméně na sumu odpovídající třetině ročních tržeb za prodané zájezdy. To na náklady spojené s krachem nemusí stačit. Málokterá kancelář se pojistila víc.
"Nevím o žádné, která by se pojistila víc, než musí. Dobrovolně by si prodražovaly podnikání," říká Václav Bálek z České pojišťovny. Záleží také na jednotlivých cestovních kancelářích, jak podrobně nechaly pojišťovny nahlédnout do svých výnosů, jak přesně deklarovaly, kolik utrží za zájezdy a kolik za další služby.
Na letenky, ubytování či lístky prodané zvlášť se pojistka nevztahuje. "Cestovky samy dávají k dispozici čísla a těžko se to dá zkontrolovat, zda jsou to čísla pravdivá," říká Beránek.
U vypořádání pak záleží především na tom, jak se prodraží návrat lidí uvázlých v zahraničí a kolik zájezdů před krachem ještě cestovka stihla prodat.