Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

I zlevněné zboží má dvouletou garanci, upozorňují inspektoři

  • 38
Tuzemské obchody spustily povánoční výprodeje. Předhánějí se v tom, o kolik procent u nich zákazníci "ušetří". Obchodní inspekce však varuje, aby si dávali na lákavé nabídky pozor. Řada z nich může být matoucí a některé i lživé. Jako například informace, že na zlevněné zboží se nevztahuje dvouletá záruka.

Výprodeje v ČR - výběr slev

- Obchodní řetězec Tesco Stores ČR nabízí až 75% slevy.
- Prodejce nábytku a potřeb pro domácnost Ikea nabízí až 70% slevy.
- Outletové centrum Fashion Arena nabízí až 80% slevy. Stejné slevy nabízí také nákupní centrum Eden.
- Hypermarkety Globus zlevňují elektroniku. Domácí spotřebiče jsou až o polovinu levnější, televizory až o 30 procent.
Mall.cz nabízí až 70% slevy.

"I na zlevněné zboží platí standardní záruční doba a prodávající ji nemůže nijak omezit. Výjimka platí pouze u zboží, které je zlevněno právě kvůli určité vadě, která však nebrání řádnému užívání. O té však musí být spotřebitel informován předem a tento důvod slevy musí prodávající vyznačit v dokladu o koupi," upozorňuje mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Pokud by obchodníci odmítali reklamaci klasického výprodejového zboží přijmout, dopouštěli by se podle Fléglové klamavé obchodní praktiky a hrozila by jim pokuta až do výše pěti milionů korun.

Takové sankce však inspekce v praxi neuděluje. Letos v prvním čtvrtletí zkontrolovala při akci zaměřené na kontrolu nabídky akčního zboží téměř 1 500 provozoven. Pochybení našla ve více než 40 procentech z nich, konkrétně v 613 obchodech. Pokuty přitom udělila zhruba 400 firmám v celkové výši 1,5 milionu korun. Na jednu chybující provozovnu tak v průměru vychází pokuta ve výši 3 823 Kč.

Nejčastější triky obchodníků

Obchodníci se snaží sankcím za porušení zákona vyhnout. Jejich taktiky tak často přímo neporušují zákon, podle právního poradce časopisu dTest Jana Votočky jsou však občas na jeho hraně či spíš za ní. "Občas dochází k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň," upozorňuje Votočka.

Nejčastěji se však lidé v obchodech setkávají s tím, že je reklama přiláká až na devadesátiprocentní slevy, ale zboží, které je takto výrazně zlevněno, patří k těm nejlevnějším položkám, které lze v obchodě nalézt. Dražší zboží je zlevněno jen minimálně či vůbec.

Pravidelně se také stává to, že zboží, které je na regále zlevněno, pak na pokladně na slevu "zapomene" a pokladní účtuje zákazníkovi původní cenu. Zákazníci by si proto měli dávat na takové případy pozor a soulad označené a markované ceny důkladně kontrolovat ještě před zaplacením. Česká obchodní inspekce totiž může za takové pochybení udělit obchodníkovi pokutu, náhradu škody zákazníkovi však prodejci přikázat nemůže.