Tržby včetně restaurací stouply podle předběžných odhadů na 5,7 miliardy korun ze 4,8 miliardy.
Na nárůstu lidí i tržeb se podepsalo prodloužení otevírací doby do deseti večer. Na druhou stranu však lidé nakupují méně. Vloni činil průměrný nákup 1290 korun, letos o dvacetikorunu méně. Tady možná obchod doplácí na svou filozofii stále nižších cen.
Teď spouští věrnostní program pro rodiny a zdá se, že s úspěchem. Od půlky srpna, kdy se Ikea Family rozjelo, se každou minutu přihlašuje osm lidí.
Ikea tím rozjela nové oddělení s proměnlivým zbožím od županu přes sportovní tašky, kde budou moci nakupovat všichni, ale majitelé věrnostních karet se slevami. Ti navíc dostanou papírovou tašku k nákupu zdarma a v týdnu i kafe.
Jde o největší věrnostní program na světě, který vznikl v roce 1986 ve Švédsku. V Česku si Ikea přeje rozdat do rodin na půl milionu plastových karet pro stálé zákazníky.
Nový šéf místní Ikey Andrew North, který přišel z Británie z největšího obchodu skupiny, se rozhlíží po dalších místech, kde by prodával. V Británii už funguje i internetový obchod a Ikea je tam otevřená do půlnoci. North se za 13 let, kdy u Ikey je, vypracoval z vedoucího provozu na zástupce šéfa londýnského obchodu, který má obrat dvakrát větší než všechny čtyři obchody v ČR. O internetu zatím jen přemýšlí.
"Uděláme si studii proveditelnosti. Jde hlavně o dopravní otázky, ale v dohledné době to v ČR nebude," řekl pro MF DNES.
"Do roku 2017 však hodláme zdvojnásobit počet obchodů v regionu, tedy i v České republice," podotkl k plánům. On sám má smlouvu na pět let a jeho předchůdce teď rozjíždí byznys na Balkáně.
Obchod jak Brno
Ještě příští rok se v Česku nový obchod neotevře. "To trvá tři roky a v Praze podle našich zkušeností až deset let," podotkl šéf marketingu Ondřej Kraus. Od září se však začne rekonstruovat obchodní dům v Brně. Bude dvakrát větší a z nového katalogu tak zmizí zmínky "toto zboží není v prodeji v Brně". Vznikne tam totiž největší Ikea v Česku.
Naopak rakouská společnost Kika Nábytek, která se snaží soupeřit, ještě letos otevře další dva obchody. Zatím však na rozdíl od Švédů končí ve ztrátě.
S tím, jak si mladé rodiny houfně pořizují nové byty, přibývá obchodům s nábytkem zákazníků. V trojici hlavních prodejců je kromě Ikey Asko s obratem kolem 1,9 miliardy a Sconto (1,5 miliardy Kč). Kika má tržby 1,2 miliardy korun.
Zároveň se v ČR také hodně nábytku vyrobí. V tomto oboru podniká podle asociace nábytkářů na 4500 společností s 45 tisíci zaměstnanci. Jejich konkurence přichází hlavně z Polska.
Více než milion domácností v Praze, Brně a v Ostravě a v okolních městech dostalo v těchto dnech domů oblíbenou reklamu – 364stránkový katalog Ikey na rok 2008. V něm jsou ceny od září do příštího srpna.
O zakázku pro Ikeu roznášet katalogy se ucházelo několik firem včetně České pošty. Soutěž v hodnotě takřka tří milionů korun, jak odhadli cenu lidé z odvětví, vyhrála Česká distribuční.
Výběrové řízení každý rok šetří peníze
Každý rok Ikea dělá nový výběr a distribuce jednoho katalogu vyjde na 2,30 Kč. "Do schránek dáváme 1,320 milionu kusů, zbytek je v obchodním domě k zapůjčení," popsala mluvčí Ikey Kateřina Krbová.
Tam, kde jsou domy zamčené a kde nechtějí letáky, nepřijdou ani katalogy švédského designu za asijské ceny. Během září se pak po nich v obchodním domě jen zapráší. Přitom letos jich firma nechala vytisknout 1,6 milionu.
První katalogy vyšly v Česku v roce 1991 ve 300 tisících exemplářích, tehdy Ikea sídlila ve třech patrech obchodního domu DBK v Praze.