Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Imunní šéf Audi přežil čistky po Dieselgate. Ale aféra se znovu vrací

  13:58aktualizováno  13:58
Šéf Audi Rupert Stadler má starosti. Automobilku, v jejímž čele stojí skoro deset let, začaly vyšetřovat americké úřady kvůli možným manipulacím s emisemi. V souvislosti s kauzou Dieselgate nedávno přišel o klíčového muže ve vývoji a interní vyšetřování zkoumá, jestli je do aféry zapleten i on sám.

Rupert Stadler | foto: Audi

Zatím to ale vypadá, jako by byl Stadler vůči skandálu imunní. Jako jediný vysoce postavený manažer koncernu Volkswagen, do kterého Audi patří, přežil loňské personální čistky a interní vyšetřování zatím nepřineslo důkazy o jeho možném zapojení do skandálu Dieselgate, v němž jde o podvody s měřením emisí u naftových motorů.

Jeho dosud největší přešlap ve funkci se odehrál loni, když pro třicet top manažerů automobilky zaplatil pivní soutěž z firemních peněz. Ty pak musel vrátit ze svého, v přepočtu šlo o 340 tisíc korun (psali jsme zde).

Kauza Dieselgate

Emisní skandál Volkswagenu vypukl v září 2015 poté, co americká Agentura pro životní prostředí uvedla, že Volkswagen vybavil své vozy s dieselovými motory TDI softwarem, který snižoval množství oxidů dusíku (NOx) během laboratorních testů výfukových plynů.

Teď má však Stadler daleko větší trable. Dozorčí rada Volkswagenu loni pověřila americkou právní firmu Jones Day vyšetřováním skandálu a po nedávném odchodu šéfa výzkumu a vývoje Audi Stefana Knirsche se spekuluje o tom, že luxusní značka byla do skandálu zapletena víc, než se dosud myslelo.

A když už to vypadalo, že skandál, který propukl loni v USA, bude spíše už jen doznívat, rýsuje se nový. A opět v zámoří.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí začala Audi vyšetřovat poté, co kalifornský úřad pro čistotu ovzduší objevil v jejích vozech nový software, který umožňuje manipulace s měřením emisí oxidu uhličitého. Trik je v tom, že software na základě pohybu volantu rozpoznává, jestli se vozidlo nachází na testování a v takovém případě pak zapíná systém omezující emise oxidu uhličitého.

Pro skupinu Volkswagen, do které patří mimo jiné i tuzemská Škoda Auto, je Audi zlatým vejcem. Má největší podíl na zisku a je také důležitým inkubátorem nových technologií. Stadler stojí v jejím čele od roku 2007, od roku 2010 je také členem představenstva mateřského Volkswagenu.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.