Podle Skály se dá předpokládat, že poté by mohla přijít doba, kdy se budou obchody snažit zákazníka získat nejen nízkou cenou, ale také nabídkou zboží či službami. "Současná strategie zaměřená na nízkou cenu je ryze účelová," říká Skála.
Jakmile ke změně dojde, nebudou už mít obchody důvod v ní pokračovat a ti nejslabší trh opustí. "Neznamená to ale nutně, že zůstanou pouze ti nejsilnější. Na trhu je řada obchodníků, kteří jsou spokojeni se svou pozicí a zůstanou," uvedl Skála s tím, že dál pokračuje bitva mezi diskonty a menšími hypermarkety, které se stěhují i do menších měst. Prostor pro expanzi mají především na Moravě.
V současné chvíli vytváří padesát největších obchodníků 70 procent tržeb. Koncentrace podle odhadů odborníků ještě zesílí.
Podobná situace jako v Česku je i na Slovensku, i když odlišnosti se najdou. Tou hlavní je, že v Česku tolik populární diskonty přišly na Slovensko mnohem později. Slováci také na rozdíl od Čechů nejsou zvyklí dělat velké týdenní nákupy. Kupují spíš po troškách a častěji, upozornil Lubomír Drahovský z agentury pro výzkum trhu Terno.
"Na Slovensku je také mnohem vyšší podíl výdajů na potraviny proti všemu ostatnímu. To je dáno hlavně tím, že Slováci jsou národ, který si rád užívá života," vysvětlil. Dodal, že taková struktura je obvyklá pro země, kde jsou průměrné příjmy na obyvatele nižší. Jednak proto, že lidé vydávají jen na to nejnutnější, ale také proto, že nemají na velké investice, takže si dělají aspoň drobné radosti.
"Výzkumy potvrdily, že v zemích, kde jsou příjmy nižší, kupují lidé kvalitnější potraviny. A to právě z tohoto důvodu," potvrdila i Eva Klánová z časopisu Moderní obchod.
TOP 10 V ČESKU | ||
Počet prodejen | Obrat (v miliardách Kč) | |
1. Makro |
12 |
37,5 |
2. Scharz ČR |
Kaufland - 68 |
37 |
3. Ahold (Hypernova, Albert) |
Hypernova - 53 |
36 |
4. Rewe (Penny Market, Billa) |
Penny Market - 159 |
23,2 |
5. Tesco |
35 |
22,5 |
6. Tengelmann (Plus Discount, OBI) |
Plus Discount - 121 |
19,4 |
7. Globus |
12 |
19 |
8. Geco Tabak |
162 |
12,5 |
9. Spar |
22 |
11 |
10. Carrefour |
11 |
11 |
Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod |