Inflaci vnímají lidé hůř než ukazují čísla. Ilustrační snímek.

Inflaci vnímají lidé hůř než ukazují čísla. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Zdražování dopadá na lidi drsněji, než ukazují čísla inflace

  • 399
Je to něco jako pocitová teplota. Teploměr sice ukazuje lehce nad nulou, ale vy máte pocit, jako by mrzlo. Podobné to může být s inflací. V oficiálních číslech ceny zboží a služeb v posledních devíti letech rostly průměrně o 2,6 procenta, podle UniCredit Bank však "vnímaná inflace" dosahovala 3,9 procenta.

Nový ukazatel zvaný "Index vnímané inflace", kterým se banka inspirovala v Německu, má více odrážet vliv zdražování konkrétního zboží, které Češi nejvíce kupují. Lidé jsou citlivější k položkám, které se v jejich v nákupních košících objevují nejčastěji. Zejména jde o potraviny a energie. Tyto dvě položky mají ve výpočtu vnímané inflace více než poloviční váhu.

Kvalitní zboží lze koupit i levněji

Mějte přehled o největších slevách a nejlepších akčních nabídkách. Sledujte aktuální akční letáky.

Vnímaná inflace byla v poslední dekádě o polovinu vyšší než inflace měřená Českým statistickým úřadem, uvedla UniCredit Bank, která bude nyní vnímanou inflaci zveřejňovat pravidelně. Například v prosinci oficiálně cenová hladina stoupla o 1,4 procenta, ale pocitově o 2,5 procenta.

Inflace snižuje reálné příjmy obyvatel a vyšší vnímaná inflace podle banky mohla přispívat k ještě opatrnějším útratám domácností v posledních letech. "Stoupne-li index vnímané inflace výrazně nad hodnotu měřené inflace, zvyšuje se mezi spotřebiteli ekonomická nepohoda a ti reagují zavíráním svých peněženek," říká hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Nepočítají se auta, reality, dovolené...

Do vnímané inflace se započítává osm položek: potraviny a nealko, energie, zboží a služby pro domácnost, zdraví, doprava, stravování a ostatní zboží a služby. Naopak se vypouští 54 procent zboží nebo služeb započtených v běžné inflaci. Nepočítají se například automobily, ubytování, rekreace, odívání, bydlení, alkohol a tabák.

Citlivěji vnímají inflaci výdělečně nečinní senioři, jejichž nákupní košík je zpravidla ještě skromnější.

"Ve spotřebním koši seniorů hrají větší roli potraviny, energie a zdraví, tedy právě položky, na jejichž cenové pohyby jsou spotřebitelé citliví. Není proto překvapením, že vnímaná inflace seniorů s průměrnou hodnotou 4,1 % mírně převyšuje vnímanou inflaci průměrné domácnosti. Měřená inflace pro seniory ovšem dosahuje průměrně 3,5 %, takže je jejich vnímání blíže realitě než u průměrné domácnosti," uvedl Sobíšek.

Koupěschopnost českých domácností dlouhodobě roste. Zatímco inflace za posledních 16 let dosáhla 47,7 %, průměrná mzda vyrostla za stejné období o 112 procent.

,