"Avia je naší základnou pro expanzi do Evropy," říká její šéf Venkat Venkatasan. Od podzimu je Avia v rukou indické společnosti Ashok Leyland patřící do rodinné firmy Hinduja Group.
Majitelé podle Ventakasana nyní zvažují, zda by se v Avii daly vyrábět i autobusy, o čemž se má rozhodnout do tří měsíců, láká je však i další expanze v Česku. Zajímají se například o IT technologie nebo média.
Ashok Leyland koupil Avii od společnosti Odien Trucks. Podle deníku The Hindu za podnik a značku zaplatili 800 milionů korun. První výsledky indicko-české spolupráce mají být vidět již brzy: Avia společně s Ashok Leyland vyvíjí nové vozy pro nové trhy.
Indové slibují levnější vůz pro trhy v severní Africe a Asii, který by se měl vyrábět v Praze. V některých zemích by se prodával pod značkou Ashok Leyland.
Automobilka, která loni přišla na trh s novým modelem, zatím zvýšila nepatrně výrobu na 580 aut. Stále je to však zlomek kapacity továrny, jejíž vozy zaplavovaly hlavně za socialismu země bývalé RVHP. Podle Venkatasana chce Avia letos prodat 1400 vozidel a údajně se jí daří nejen na tradičních trzích, ale i ve Španělsku, Bulharsku nebo Litvě.
"Pro Avii tu byl vždy potenciál. Chceme hodně zvýšit svůj podíl na trzích v nových členských zemích Unie," upřesnil Venkatasan, který měl před příchodem do Prahy v Hinduja Group na starosti hlavně výrobce nákladních vozidel Ashok Leyland.
Noví majitelé se první měsíce v Česku hlavně seznamují se situací ve firmě, zavádějí svoji organizační strukturu a objíždějí také své dealery.
"Vnímají jako pozitivní změnu, že je v Avii nyní jasný vlastník, který s ní má jasné záměry," vysvětlil Venkatasan. Avia, podobně jako další čeští výrobci nákladních vozidel, doplatila na nepovedenou privatizaci v devadesátých letech.
Firmu získalo korejské Daewoo, ale to kvůli vlastním potížím nemělo na záchranu Avie dostatek peněz a energie. Noví majitelé si v Praze koupili jen montáž vozidel, ostatní díly nakupují a uvažují o větším zapojení indických subdodavatelů. Současný model chce firma do čtyř měsíců mírně upravit.
"Může to znamenat, že například motor bude indický. Musí se to ale ekonomicky vyplácet," dodal.