Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český výrobce tramvají prodává podíl Číňanům. Dodají peníze na továrnu

  4:09aktualizováno  4:09
Do české firmy Inekon, která vyvíjí a prodává tramvaje, vstupuje čínský kapitál. Jednapadesát procent společnosti od jejího zakladatele Josefa Hušky kupuje státem vlastněná China Rail Signaling Corporation (CRSC).

Tramvaje s označením Inekon 12-Trio vyráběla ostravská firma pro americký trh už v roce 2006. | foto: MF DNES

Spojení s bohatým partnerem, který v Číně buduje vysokorychlostní železnice, má Inekonu umožnit financování léta připravovaných zahraničních projektů. Počínaje dodávkami tramvají pro Čínu a konče projektováním tratí a prodejem vozů pro rychle se rozvíjející městské aglomerace v Africe či Jižní Americe.

„CRSC je společnost s obratem kolem 50 miliard eur, má přístup k vládě i ke správě velkých čínských měst, má velké zisky a finanční zdroje. V Číně právě začíná velký boom městské kolejové dopravy, na němž se chceme podílet. Spojení s CRSC by v tom mělo pomoci,“ říká Hušek. V Inekonu zůstane nadále generálním ředitelem, čínským partnerům přenechá křeslo šéfa představenstva a finančního ředitele.

Kolik Číňané zaplatí za kontrolní podíl v české firmě, zatím není známo. „Závisí to na výsledku analýzy, kterou provede česká a čínská filiálka společnosti Deloitte. Transakce bude dovršena - jak předpokládám - do konce letošního roku,“ říká Hušek.

Spolupráce s Číňany má už první konkrétní výsledek. V čínském městě Čchang-ša v provincii Chu-nan založil Inekon s čínskými partnery továrnu na výrobu tramvají Tong Hao Vehicle Corporation. Inekon v ní vlastní 17 procent, dalších 17 procent drží čínská výrobní firma XEMC. Dvě třetiny vlastní nový nadpoloviční majitel Inekonu, čínská CRSC.

„Společná výrobní firma vznikla v červenci, už v září se účastní prvního tendru na dodávku asi dvou desítek tramvají pro jedno z čínských měst,“ říká Hušek. Další soutěže se rozbíhají.

Pro Číňany jsou tramvaje perspektivní

V Číně je 80 měst s více než pětimilionovou populací. „Číňané považují tramvaje za perspektivní, chystá se je zavádět řada měst. Naší výhodou je, že jsme začali už před třemi lety a máme tam hotový první prototyp,“ říká Hušek.

Nová čínsko-česká továrna roste v bezcelní zóně, jen hodinu cesty od závodu XEMC, kde Inekon vyráběl první čínský prototyp. Kapacitu má 500 vozů ročně.

Vývoj prototypu přišel Inekon na 100 milionů korun. Obdobnou sumou se na něm podílel čínský partner XEMC. Vůz je až na výjimky postaven z čínských komponentů, ale má v Česku vyrobené dveře, klimatizaci či elektronickou výbavu.

Inekon vznikal původně jako konstrukční a obchodní partner plzeňské Škodovky, ale počátkem tisíciletí mezi oběma partnery došlo k roztržce, Hušek se osamostatnil, Škoda postupně vyvinula vlastní model tramvaje a oba někdejší partneři si začali konkurovat.

Škoda Transportation je dnes největším dodavatelem tramvají pro česká města, obří kontrakt má například v Praze. Tramvaje Inekonu jezdí v Ostravě a Olomouci. Právě v Ostravě v dílnách tamního Dopravního podniku má Inekon svou hlavní tuzemskou výrobní základnu.

Inekon již dodává tramvaje do USA i Rakouska

V zahraničí se Inekon uchytil především v USA. Tamní kontrakty mají kořeny ještě z dob spolupráce se Škodovkou. Inekon na trh vstoupil už samostatně a dnes jezdí ve čtyřech amerických městech - Seattlu, Washingtonu, D. C., Portlandu a Tacomě - kolem třicítky jeho vozů. Za zmínku stojí i dodávky modernizovaných příměstských vlaků pro rakouský Salcburk, na nichž Inekon spolupracuje s ostravskou firmou Ekova Electric, vyčleněnou z Dopravního podniku. Devět souprav už Rakušanům Češi dodali, nyní se ucházejí o zakázku na další čtyři.

V zahraničí si Hušek kromě USA a Evropy slibuje hodně i od afrického a jihoamerického trhu. V Ghaně a Senegalu zpracovává Inekon studie proveditelnosti na systémy kolejové dopravy pro zdejší města, o dodávkách jedná v Peru. Podmínkou uzavření kontraktů je však silné finanční zázemí, které si Inekon slibuje právě od Číňanů.  Česká firma jim na oplátku otevře dveře na nové trhy.

Inekon zaměstnává přes 80 lidí, nemá však vlastní výrobu. Tu pro něj zajišťují partneři ze strojírenské branže. Loni firma vykázala tržby ve výši 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.