Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Leoš Mareš, Kovy nebo Shopaholic Nicol. Firmy se bez influencerů neobejdou

  6:00
Teenagery už dnes sotva osloví tradiční reklama v televizi nebo v novinách. Přitom právě zájem mladé generace hraje pro řadu značek klíčovou roli. Firmy proto stále intenzivněji zkoušejí nové způsoby, jak právě tuto skupinu ulovit. Rostoucí oblibu si i v rámci marketingové komunikace získávají influenceři, tedy lidé s vlivem či známé osobnosti.
Leoš Mareš

Leoš Mareš | foto: Milka / David Horák

Jak ukazuje aktuální studie agentury Ogilvy & Mather mezi dvěma stovkami marketingových šéfů, influencery ve svých marketingových kampaních používá 44 procent firem. „Kdybychom jim stejnou otázku položili před rokem, byl by jejich podíl výrazně nižší,“ říká ředitel Ogilvy & Mather Ondřej Obluk.

Generace YouTube

Průzkum však ukazuje, že převážná většina marketérů považuje spolupráci s influencery zatím spíše jen za doplněk marketingové komunikace. Vyhradí na ni méně než pětinu rozpočtu, který mají na propagaci určený. „Dá se říci, že o influencerech všichni uvažují, ale zatím spíše experimentují. I ti, co je už objevili, na ně dávají málo,“ říká Obluk.

Navíc preferují odměnit influencera v naturáliích než mu vyplatit klasický honorář. V Česku tak podle Obluka bude dvacet třicet lidí, které mohou tyto aktivity dobře živit.

Přesto už jde o velký trh. „Bavíme se o stovkách milionů korun s potenciálem růstu podle toho, jak rychle se budou profesionalizovat influenceři samotní a přístup marketérů k nim,“ říká Peter Sládeček, šéf agentury Tubrr.

Za nejznámějšího influencera přitom marketéři považují moderátora a zpěváka Leoše Mareše, který komunikuje hlavně prostřednictvím fotek na sociální síti Instagram. Následují youtubeři Jirka Král a Nikola Čechová, která vystupuje pod přezdívkou Shopaholic Nicol.

Se Shopaholic Nicol jsme mluvili nejen o youtuberství a trendech:

20. dubna 2017

Univerzální reklamisté

Podle expertů jsou influenceři ideální třeba pro osvětová témata nebo při představení nových produktů. Ale hodí se v zásadě na všechno. „Pokud existuje vhodný influencer, který má podobné publikum, jako je cílová skupina značky, tak není obor, který by byl vyloženě nevhodný,“ říká konzultant digitální strategie Martin Brixí.

Youtubeři a byznys

„Nejefektivnější jsou určitě v oblasti rychloobrátkového zboží. Tedy oblastech, které podléhají vyzkoušení a následnému doporučení. Pomáhají šířit povědomí o produktech. A populární jsou také v oblasti léků, kde jsou často omezené možnosti propagace,“ dodává Vojtěch Lambert, ředitel digitální agentury LCG New Media. Dvě třetiny marketérů se obávají, že při spolupráci s influencery budou mít malou míru kontroly nad výsledkem. „Základ je, aby to bylo přirozené, a nikoliv jednoznačný product placement, to pak může být pro značku i kontraproduktivní,“ varuje Brixí.

A nejen pro značku, ale i pro samotné tvůrce. „Když třeba sledujete Leoše Mareše, nemáte pocit, že jenom něco nabízí. Někteří influenceři sami sebe zničí, protože nevytvářejí žádný nekomerční obsah,“ říká Obluk.

Firmy hledají nové způsoby reklamy

„Nejčastější chybou je spolupráce, která není podložená osobním zájmem dané osoby. Když něco podporuje, aniž by k danému produktu nebo službě měla vztah. Založit spolupráci pouze na finanční odměně se tak nemusí vyplácet,“ vysvětluje Lambert.

Podle Sládečka se navíc marketéři často koukají spíše na kvantitu než na kvalitu. „Orientují se jen na počet odběratelů a stereotypně se obracejí na nejznámější tvůrce,“ říká. Světovým trendem je přitom posun od využívání třeba jedné hvězdy ke spolupráci s větším počtem tzv. mikroinfluencerů.

Na pražský Utubering se stály fronty (archivní video):

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...