Kontroly v hypermarketech francouzské firmy Carrefour prokázaly, že při velkých výprodejích nakonec zákazníci nenašli ve slevách vše, na co je obchodník lákal svými inzeráty a letáky.
"Závady jsme našli v Plzni, Ústí nad Labem a Brně. Zahájili jsme správní řízení a řetězci hrozí až milionová pokuta. Kdyby takové chování opakoval, můžeme ji zvýšit až na dva miliony," říká šéf České obchodní inspekce Jiří Pěkný.
Největší překvapení mohli zažít návštěvníci Carrefouru v Plzni. Když tam kontroloři přinesli zlevněné zboží k pokladně, zaplatili víc, než Carrefour deklaroval v letácích a na cenovkách rozmístěných na regálech.
"Cena měla být 150 korun, ale naúčtovali nám 195 u tří položek," popisuje závěr kontroly Pěkný. "V Brně zase několik druhů zboží ve slevě schovávali ve skladu a chtěli je dát do obchodu až druhý den. To sice není porušení zákona, ale lákat lidi do obchodu opětovně je krajně neetické," dodává.
Carrefour se brání, že při tak obrovském obratu zboží se lze těžko ubránit chybám a že rozhodně neklamal úmyslně. "Není naší politikou lákat zákazníky nefér. Musela to být chyba. Zboží kontrolujeme každý den. Dovedete si však představit, co způsobí ty davy lidí v prodejně. Cedulky odpadávají, zboží je zpřeházené," říká mluvčí Jana Havlíčková.
Inspektoři vidí chování Carrefouru jako klamání zákazníků a okamžitě informovali o dění v obřích prodejnách ministra průmyslu a obchodu, který sám kontroly nařídil, když počátkem týdne vypuklo kvůli slevám doslova nákupní šílenství.
Úřady teď přispěchají se zpřísněním zákona o ochraně spotřebitele. "Vadí nám, že se tady evropské firmy chovají tak divoce, jak by si doma vůbec nedovolily. Je to za hranicí etiky. Budeme zpřísňovat zákon," řekl ve čtvrtek mluvčí ministra Ivo Mravinac.
Úřad zaplavila vlna stížností zklamaných kupujících na to, že letošní slevy byly v mnoha případech jen obchodním trikem, jak znovu přivábit lidi k nákupním košíkům a přimět je k dalším útratám. Na čtyřicet inspektorů teď bude celý leden zkoumat všechny ostatní řetězce.
Od příštího roku už bude obchodníky krotit přísnější zákon a slevy budou zřejmě jen ve vymezených termínech a pouze na zboží, které ještě obchodník umí nabídnout v zákonem stanoveném množství. Lákat zákazníky na posledních šest kousků nějakého výrobku už nepůjde.
"Nemáme nic proti slevám, ale musí v tom být řád. Ve Francii jsou výprodeje jen v červenci a v lednu," říká šéf inspekce Pěkný.