Interbrew koupí pivní divizi britského Bassu

B r u s e l, P r a h a - Druhé místo ve světové pivní extralize hned za americkou jedničkou Anheuser Busch brzy obsadí nový gigant. Tím bude nynější šestka - belgický výrobce piva Interbrew, který se včera dohodl s britským koncernem Bass na převzetí jeho pivovarnické divize za 2,3 miliardy liber, což je více než 130 miliard korun.
Součástí nového pivního impéria se stanou i Pražské pivovary se svou vlajkovou lodí Staropramen, které patří Bassu a s 13 procenty trhu se řadí na druhé místo v tuzemsku.
"Bass je výrobce piva s dlouhou tradicí, který se výborně hodí do naší strategie získávat silné značky s velmi kvalitní produkcí na místních trzích. Těchto kvalit chceme samozřejmě využít," řekl šéf Interbrew Hugo Powell. Britská odnož Interbrew by se měla stát podle něho nejdůležitější součástí celé skupiny, která jí pomůže zajistit vedoucí postavení na světovém trhu.
"Bass vytvořil prvotřídní portfolio vedoucích značek. Interbrew je velkým hráčem na mezinárodním pivním trhu a společně s Bassem bude lépe připraven k uspokojování potřeb spotřebitelů," uvedl předseda představenstva Bassu Ian Prosser.
Akvizice Bassu přichází jen krátce poté, co Interbrew převzal minulý měsíc pivovarnickou divizi společnosti Whitbread za 400 milionů liber, čímž získal asi desetiprocentní podíl na britském trhu. Obě transakce ještě musí schválit evropské antimonopolní orgány.
Pražských pivovarů se Interbrew podle Hugo Powella zbavit nehodlá, přestože byly v posledních čtyřech letech ztrátové.
"Pražské pivovary si chceme určitě podržet. Jsem přesvědčen, že i přes ztráty je to velmi solidní firma. Chceme spojit naše síly s českým vedením firmy, abychom z Pražských pivovarů udělali ziskovou společnost," říká Hugo Powell a dodává, že Staropramen je dobrá značka a že o její budoucnosti chce Interbrew mluvit nejdříve s českým managementem.
"Interbrew prvně investoval ve střední Evropě v roce 1992, a to v Maďarsku. Od té doby jsme investovali v mnoha dalších zemích a Česká republika bude patřit mezi důležité členy naší skupiny," dodává Powell.
Bass vstoupil do českého výrobce piva v roce 1993 a chtěl z něho udělat klíčového hráče na tuzemském trhu. Britský koncern vlastnil také podíl v Pivovaru Radegast, loni v září však prodal svůj podíl 33 procent akcií většinovému akcionáři pivovaru japonské společnosti Nomura.
"Bass využil současné situace na evropském trhu, kdy se spousta producentů piva snaží získat místní pivovary v mnoha různých zemích," uvedl pro agenturu Bloomberg analytik investiční divize německé Dresdner Bank Robert Cumming.
Odborníci soudí, že koupě pivovarnické divize Bassu a Whitbreadu přinese belgické skupině úspory nákladů až 90 milionů liber ročně. Propouštění v britských pivovarech Bassu se však podle Huga Powella údajně nechystá, Interbrew naopak počítá v Británii s vytvořením nových pracovních míst.
Dohoda neobsahuje převzetí asi tři tisíc hostinců Bassu, které bude i nadále provozovat současně se svou sítí hotelů Holiday Inn, InterContinental a Crowne Plaza.
V souboji o Bass porazila belgická skupina nejen svého hlavního evropského rivala - nizozemský Heineken, ale i dánský Carlsberg a jihoafrický SAB, který loni koupil největší české pivovary Plzeňský Prazdroj a Radegast.
Skupina Interbrew, která expandovala na evropské trhy především v devadesátých letech, patří k nejstarším soukromým firmám v Evropě. Její počátky se datují už ve čtrnáctém století. Během dvou set let prosperity se stala dokonce jedním z nejdůležitějších pivovarů v napoleonské Evropě. Interbrew, jehož nejznámější značkou je ležák Stella Artois, loni vyrobil 49 milionů hektolitrů piva, což je o 27 procent více než v předchozím roce.