Internet láká stále více lidí

Téměř dva miliony Čechů si již navyklo využívat při své práci nebo ve volném čase internet. Od loňského dubna se počet uživatelů, kteří se v posledním měsíci připojili do počítačové sítě, zvýšil skoro o polovinu. Obdobně rychle přibývá i lidí, kteří s internetem pracují často, tedy alespoň dvakrát do týdne. Těch bylo v únoru podle posledního průzkumu poradenské společnosti Deloitte&Touche a marketingové agentury Markent 722,8 tisíce.

"Tato skupina je nejdůležitější z hlediska budoucího rozvoje internetu či společností podnikajících na webu. Ví totiž přesně, proč se k síti připojuje a intenzivně se zajímá o nabízené služby," míní Jiří Donát z Deloitte & Touche.

Srovnatelné průzkumy mezi středoevropskými zeměmi ukazují, že díky tomuto vývoji je Česká republika v rámci regionu stále na špici. "V Česku a Maďarsku by se měl letos podíl obyvatel využívajících internet alespoň jednou týdně dostat k patnáctiprocentní hranici," uvedl včera Jan Stocklassa, regionální manažer Švédské obchodní komory pro střední a východní Evropu.

Relativně hůře je na tom Slovensko či Polsko, kde by se měl v tomto roce propracovat k častějšímu používání webu zhruba každý desátý obyvatel.
O tom, že internet a práce s počítačem přestává být v tuzemsku výsadou jen úzké vrstvy odborníků, svědčí i profil typického Čecha připojeného k internetu.

I když je jím i nadále muž surfující po síti v zaměstnání, není tato charakteristika zdaleka tak dominantní jako třeba ještě před dvěma lety.

Nyní již čtyři uživatele z deseti tvoří ženy, přibližně stejné procento již má připojení k síti doma. "V zemi, která je plně internetově rozvinutá, pak struktura uživatelů kopíruje rozvrstvení společnosti. Tedy převažují ženy a většina surfuje z domova," říká Donát.

Při šíření využívání výpočetní techniky a sítí nejde jen o přední místa v pomyslných žebříčcích. Technologická vyspělost jednotlivých států hraje klíčovou roli při rozhodování o zahraničních investicích.

A tak i když Česká republika i Maďarsko stále poměrně výrazně ztrácejí například za Skandinávií, kde s internetem pravidelně pracuje kolem poloviny populace, mohou se v porovnání se svými sousedy pochlubit větším přílivem hi-tech investic.

V tuzemsku tak mají svá vývojová a servisní centra třeba firmy jako IBM, Logica, Hewlett-Packard či Sun Microsystems. "Internet v tomto směru představuje nový vývozní kanál. Je to cesta, jak využít schopné české mozky a najít pro ně s nižšími náklady uplatnění v zahraničí," míní Donát.

Obdobně pomohla vyšší technická úroveň k získání investic Maďarsku, ačkoli sem se spíše než vývoj přesouvala výroba vedle IBM je zde přítomen Ericsson, Motorola či Sony.

Maďarská pobočka firmy Flextronics získala od Microsoftu rovněž kontrakt na výrobu nového videoherního zařízení XBox, které přinese roční export v hodnot8ě přesahující v přepočtu 110 miliard korun.

,