Když však porovnáme vybavení Čechů s vyspělými zeměmi Evropské unie, vidíme obrovskou propast. Každá třetí rodina v unii má doma počítač a pracuje s internetem. Ve Skandinávii pak polovina společnosti. Za Atlantikem je počítač naprosto běžnou záležitostí jako televize nebo video. Vlastní ho přes 60 procent Američanů.
Česko má nižší životní úroveň, k výdobytkům moderních technologií se dostalo až s několikaletým zpožděním a připojení na internet je výrazně dražší než v západní Evropě či USA. A to i ve chvíli, kdy nebereme v úvahu, že lidé v těchto zemích mají několikanásobně vyšší příjmy.
To jsou hlavní důvody, proč moderní technika není v Česku dosud běžnou záležitostí. Situace se však rychle mění. Český trh s informačními technologiemi patří dnes ve světě k nejrychleji rostoucím. Do internetu a počítačů stále dávají obrovské sumy především firmy, ale rostou i útraty rodin.
"Pokud se ekonomika nedostane do nějakých problémů, bude růst pokračovat. Domácnosti jsou velmi perspektivní zákazníci. Ale jsou velmi citlivé na ceny. Proto se do této oblasti příliš nehrnou renomované značky jako Compaq či Dell. Lidé si domů nejčastěji pořizují počítače lokálních výrobců, jako je třeba Autocont," říká Lukáš Raška ze společnosti IDC, která sleduje trendy v oblasti informačních technologií.
Na počítačovém trhu se už dnes soutěží v ostré konkurenci a zisky firem jsou stlačeny na minimum. Výrobky zvučných jmen jako Dell či Hewlett Packard jsou dnes zhruba o třetinu dražší než domácí výrobci. "O klienty z řad domácností se soutěží především cenou, ta je klíčová," říká Raška.
V USA a západní Evropě si lidé kupují počítač a připojení na internet, aby mohli na dálku vyřizovat platby v bance či na úřadě. Tyto motivy sílí i v Česku. Velké banky se nyní snaží své klienty naučit, aby nechodili na pobočky, ale obsluhovali svůj účet přes internet či mobilní telefon. V Česku bohužel dosud není možné vyřizovat přes počítač záležitosti na úřadech.
Také nákup na internetu, který je nedílnou součástí životního stylu Američanů a čím dál rozšířenější v západní Evropě, není v Česku zatím příliš v oblibě. Lidé nejčastěji doma počítač využívají k získání informací z internetu. Velkým motivem k jeho pořízení jsou děti. "Lidé si uvědomují, že pokud jejich děti nemaji poté, co přijdou ze školy domů, možnost pracovat s počítačem, brzdí je to v rozvoji a prohrávají v konkurenci s ostatními," říká Raška.
Zábava a hry jsou podle expertů druhou velmi důležitou motivací pro rodinnou investici do informačních technologií. Lidé navíc začínají počítač vnímat stále častěji jako spotřební zboží, jako televizi či video. Počítače se dnes běžně prodávají v hypermarketech mezi pračkami a ledničkami, a tak o ně zavadí i ti, kteří by jinak o počítači neuvažovali.
Masovému průniku informačních technologií do českých rodin brání hlavně nedostatek financí. Pokud porostou platy a ceny připojení na internet klesnou na úroveň běžnou v USA či v západní Evropě, můžeme se svým bohatším sousedům během několika let alespoň přiblížit.