Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


E-konomika v Česku nadále roste. Daří se obchodování a reklamám

  11:00aktualizováno  11:00
Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na českém HDP se tak podílela 4,1 procenta. Oznámilo to v pondělí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Elektronické obchodování zaznamenalo největší nárůst tržeb, a to o 84 procent. Internetová reklama rostla o 68 procent.
(Ilustrační foto;)

(Ilustrační foto;) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Největší část internetové ekonomiky přitom tvořil sektor informačních a komunikačních technologií s přidanou hodnotou 175,3 miliardy korun, elektronické obchodování přispělo 11 miliardami Kč a informační a mediální sektor 1,75 miliardy Kč.

Právě elektronické obchodování zaznamenalo největší nárůst tržeb, a to o 84 procent. Přidaná hodnota tvoří 18 procent tržeb. Internetová reklama rostla o 68 procent.

„Z naší studie vyplývá jednoznačný závěr - internetová ekonomika je klíčovou součástí národního hospodářství a její zdravý rozvoj digitálního prostředí je podmínkou konkurenceschopnosti České republiky. Doufám, že zjištěné závěry napomůžou tomu, aby se digitální ekonomika zařadila mezi politické priority. Státní správa má v této oblasti velký dluh, který je navíc prohlubován špatnými regulačními zásahy,“ komentoval studii předseda SPIR Ján Simkanič.

Podle něj Česko významně zaostává v digitálních službách státní správy, budování rychlého internetu v zaostalejších oblastech a za nešťastné označil regulační zásahy státu v rámci zákonů o hazardu nebo o vojenském zpravodajství. Česku rovněž chybí zákon o elektronické identitě, který potřebuje pro dálkovou komunikaci lidí s úřady nebo podepisování smluv.

Česko je nad průměrem

Podle vládního koordinátora digitální agendy Tomáše Prouzy končí čas, kdy bylo Česko pouhou montovnou. „Vedle budování infrastruktury a lepší legislativy je jednou ze základních podmínek i změna našeho vzdělávacího systému tak, aby z něj vycházeli lidé schopni se po zbytek života učit a přizpůsobit se změnám, které bude digitální svět přinášet,“ dodal.

Česko bylo v roce 2015 na třetím místě v EU v podílu podniků, které pro obchodování používají počítačové sítě. Zatímco v tuzemsku takto podniká 56 procent firem, evropský průměr je 40 procent. České podniky realizovaly prostřednictvím počítačových sítí 30 procent svých tržeb, což je dvojnásobek průměru EU. K internetu je připojeno přes 98 procent firem, což je o tři procentní body nad průměrem EU, a devět z deseti používá internet pro bankovní styk.

V sektoru informačních a komunikačních technologií pracovalo v předminulém roce 140 418 lidí, což je 2,9 procenta všech zaměstnanců v ČR.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.