(Ilustrační foto;)

(Ilustrační foto;) | foto: Petr Topič, MAFRA

E-konomika v Česku nadále roste. Daří se obchodování a reklamám

  • 3
Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na českém HDP se tak podílela 4,1 procenta. Oznámilo to v pondělí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Elektronické obchodování zaznamenalo největší nárůst tržeb, a to o 84 procent. Internetová reklama rostla o 68 procent.

Největší část internetové ekonomiky přitom tvořil sektor informačních a komunikačních technologií s přidanou hodnotou 175,3 miliardy korun, elektronické obchodování přispělo 11 miliardami Kč a informační a mediální sektor 1,75 miliardy Kč.

Právě elektronické obchodování zaznamenalo největší nárůst tržeb, a to o 84 procent. Přidaná hodnota tvoří 18 procent tržeb. Internetová reklama rostla o 68 procent.

„Z naší studie vyplývá jednoznačný závěr - internetová ekonomika je klíčovou součástí národního hospodářství a její zdravý rozvoj digitálního prostředí je podmínkou konkurenceschopnosti České republiky. Doufám, že zjištěné závěry napomůžou tomu, aby se digitální ekonomika zařadila mezi politické priority. Státní správa má v této oblasti velký dluh, který je navíc prohlubován špatnými regulačními zásahy,“ komentoval studii předseda SPIR Ján Simkanič.

Podle něj Česko významně zaostává v digitálních službách státní správy, budování rychlého internetu v zaostalejších oblastech a za nešťastné označil regulační zásahy státu v rámci zákonů o hazardu nebo o vojenském zpravodajství. Česku rovněž chybí zákon o elektronické identitě, který potřebuje pro dálkovou komunikaci lidí s úřady nebo podepisování smluv.

Česko je nad průměrem

Podle vládního koordinátora digitální agendy Tomáše Prouzy končí čas, kdy bylo Česko pouhou montovnou. „Vedle budování infrastruktury a lepší legislativy je jednou ze základních podmínek i změna našeho vzdělávacího systému tak, aby z něj vycházeli lidé schopni se po zbytek života učit a přizpůsobit se změnám, které bude digitální svět přinášet,“ dodal.

Česko bylo v roce 2015 na třetím místě v EU v podílu podniků, které pro obchodování používají počítačové sítě. Zatímco v tuzemsku takto podniká 56 procent firem, evropský průměr je 40 procent. České podniky realizovaly prostřednictvím počítačových sítí 30 procent svých tržeb, což je dvojnásobek průměru EU. K internetu je připojeno přes 98 procent firem, což je o tři procentní body nad průměrem EU, a devět z deseti používá internet pro bankovní styk.

V sektoru informačních a komunikačních technologií pracovalo v předminulém roce 140 418 lidí, což je 2,9 procenta všech zaměstnanců v ČR.