Internetoví obchodníci?

Sednout k počítači nebo katalogu, vybrat si zboží, objednat ho u nejlevnějšího obchodníka a pak jen počkat na pošťáka. A mít záruky jako v kamenných prodejnách. To je sen všech, kteří nakupují na dálku. Ne vždy zásilkové služby či internetové obchodní domy ho však plní. Prokazují to testy nakupování na dálku, které redakce MF DNES každoročně opakuje. Nejnovější z přelomu března a dubna porovnal služby klasických zásilkových firem s internetovými obchody zaměřenými na prodej vybavení pro sportování v přírodě. Redaktoři v roli anonymních zákazníků se v nich pokusili koupit obyčejné levné bundy a následně je nepoužité zaslat zpět.
Od začátku roku totiž platí podle vzoru západoevropských zemí zákon, který zákazníkům umožňuje vrátit bez jakéhokoliv zdůvodňování zboží koupené mimo běžné obchody. Internetoví obchodníci byli tentokrát lepší, protože až na Adventure.cz aspoň dodali objednané zboží. Zato zásilkové firmy Magnet-Camif a Neckermann to za čtyřicet dní nestihly. Situace se tak již delší dobu nemění, protože před třemi lety do čtyř týdnů nedokázala zboží doručit zákazníkovi plná třetina zásilkových firem. Vloni na své zboží zbytečně čekali i zákazníci internetových knihkupectví. Mnozí obchodníci nedodržují zákonnou možnost, aby zákazník mohl vrátit zboží koupené mimo kamenný obchod. Jako příklad může posloužit dopis Milana Wlasáka z obchodu Outdoor.cz, v němž zákazníkovi, který žádal peníze za vrácenou bundu, odpověděl: "Naše firma nefunguje jako záložna či zkušebna sportovního zboží."

ZÁSILKOVÉ FIRMY KONTROLUJE INSPEKCE

Poslední kontrola České obchodní inspekce, která se týkala zásilkových služeb, byla zaměřena na oblečení a proběhla na podzim. Nejhůř při ní dopadla Georgia's Collection. Prodávala zcela nevyhovující dámské sako. "Na celé ploše vykazovalo drobné lomy, pomačkání, prožehlené švové záložky a princesové švy," stálo v protokolu o kontrole. Navíc firma při zkušební reklamaci nedodržela zákonnou třicetidenní lhůtu k jejímu vyřízení a v katalogu mylně informovala o nákupních podmínkách. Magnet-Camif, Quelle a Neckermann zase špatně označovaly materiály, ze kterých byly vyrobeny jejich kalhoty a trička. Nebylo tedy jasné, jak by se měly prát nebo čistit. Inspekce zahájila se všemi čtyřmi kontrolovanými firmami správní řízení, které může skončit až několikamilionovými pokutami. Firmě Magnet-Camif navíc zakázala prodávat jeden model dámských kalhot.
jakub. turek@ mfdnes. cz

TEST

7 obchodů, v kterých jsme objednali sportovní bundy
4 z nich je doručily
3 vrátily peníze
1 vše zvádl do týdne

Zboží bez udání lze vrátit za určitých podmínek

- Komu: Zásilkové firmě, internetovému obchodu, firmě nabízející zboží po telefonu, rozhlase, televizi.

- Dokdy: Ze zákona je možné vrátit zboží do 14 dnů od jeho převzetí.

- Co nelze: Není možné vracet zboží upravené podle přání zákazníka, audio a videonahrávky a počítačové programy s porušeným originálním obalem, noviny a časopisy a dále zboží podléhající rychlé zkáze, opotřebení či zastarání.
-
Co musí uvádět prodejce: Písemně název firmy, adresu, IČO, bližší údaje o poskytovaném zboží či službách a jejich ceně včetně všech poplatků, údaje o právu odstoupit od uzavřené smlouvy, o záruce a reklamaci. Pokud tak neučiní, lze vrátit zboží do tří měsíců.

- Dokdy musí prodejce peníze doručit: Zákon nijak lhůtu neupřesňuje. Zatím není známa ani soudní praxe, a tak lze jen odhadnout, že přiměřená doba je nejvíce několik týdnů.