Internetoví obchodníci ignorují zákon i po půl roce

Představa pohodlného nákupu, kdy stačí jen sednout k počítači, objednat zboží a čekat, až ho někdo přinese, je lákavá. Ale má své stinné stránky. Přestože od počátku letošního roku platí pro nákupy po internetu nová zákonná pravidla, která mají výrazně zlepšit postavení zákazníků, mnoho firem je zatím příliš nerespektuje. Například o možnosti zákazníků vrátit do 14 dnů zboží mnoho internetových obchodníků ani neví.

Naposledy tuto skutečnost potvrdil test Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS). Jeho cílem bylo zjistit, do jaké míry tuzemští internetoví obchodníci vzali po 1. lednu na vědomí nový zákon. Do testu bylo vybráno celkem 27 internetových obchodů. Důležitou roli hrál nejen název obchodu, ale i atraktivnost popisku firmy a její domény, tedy kritéria, podle nichž vybírá běžný spotřebitel. Předem byly z výběru vyloučeny pouze obchody nabízející druhy zboží, na které se novela zákona nevztahuje (například potraviny, jízdenky, audio a videonosiče či počítačové programy).

Prohřešky testovaných internetových obchodů

96 % nesplnilo informační povinnost podle zákona

26 % nedodalo objednané zboží

u 15 % bylo nutné urgovat vrácení peněz

"Výsledky testu nás nepotěšily. Ještě několik měsíců po 1. lednu nesplnilo zákonná ustanovení 96 procent internetových obchodů," uvádí autor testu Karel Pavlík z SOS. Ačkoli již dnes mají zákazníci internetových obchodů stejné právo jako ve státech Evropské unie - vrátit do 14 dnů zboží koupené přes internet -, většina z nich to dosud neví. "A prodávající na to, přestože mají ze zákona tuto povinnost, většinou spotřebitele neupozorňují," dodává Karel Pavlík.

"Přitom jsou sami proti sobě - pokud totiž prodávající nesplní svou informační povinnost, prodlužuje se lhůta, během které má spotřebitel právo od kupní smlouvy odstoupit, až na tři měsíce." Slova Karla Pavlíka potvrzují i výsledky testu. Předem tuto informaci poskytly správně pouze tři obchody - HW Shop, Internet Sport Boutique a MaM Dřevěné hračky. Poslední jmenovaný navíc lhůtu k vrácení prodloužil na 30 dní. Další dva testované obchody - Vltava a Obchodní dům.cz sice lhůtu uvedly, ale kratší, což je v rozporu se zákonem.

Na právo odstoupit od smlouvy a vrátit zboží kupodivu neupozornila valná většina internetových obchodů s osvědčením Asociací pro elektronickou komerci (APEK), které nutí prodejce k dodržování stanovených pravidel. Žádná z nich bohužel nepožaduje dodržování platných zákonů. Zboží přijde během dvou dnů nebo vůbec Slabinou řady internetových obchodů je samo dodání objednaného zboží. Devět firem to nedokázalo do šesti týdnů od objednávky, ze čtvrtiny testovaných obchodů nedošlo zboží ani během 12 týdnů.

Na druhou stranu se našlo několik firem, které stihly poslat zboží i během dvou či čtyř dnů. Pozitivní je i to, že u většiny obchodů souhlasily předem avizované částky se skutečně zaplacenou cenou. Dvě firmy skutečnou cenu oproti avizované dokonce snížily. Celkem překvapivě dopadla závěrečná část testu, během níž bylo 18 obchodníkům dodané zboží vráceno s tím, že mají vrátit peníze.

"Většina firem zasílala peníze obratem, tři firmy jsme byli nuceni urgovat a jedna firma - Knižní klub - přes příslib nevrátila peníze ani v průběhu osmi týdnů," shrnuje výsledky Karel Pavlík z SOS. Ačkoli má zákazník právo na vrácení celé částky včetně DPH, firma Brouci z kamene a drátu to odmítla s komickým odůvodněním, že daň již odevzdala finančnímu úřadu.

Na druhou stranu zákon obchodníkům výslovně nepřikazuje, aby vrátili částku včetně poštovného, a přesto to pro polovinu z testovaných firem nebyl žádný problém. Čtyři internetové obchody byly dokonce ochotny uhradit veškeré přepravní náklady, které zákazník musel na pořízení zboží a jeho vrácení vynaložit.

Vybraná pravidla pro internetové nákupy, platná od 1. 1. 2001:

1) internetový obchodník musí před uzavřením smlouvy (tedy závazným objednáním zboží) spotřebiteli poskytnout tyto informace:

a) obchodní jméno, identifikační číslo, adresu
b) název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb a jejich cenu včetně všech poplatků
c) náklady na dodání
d) způsob platby, dodání nebo plnění
e) poučení o právu na odstoupení od smlouvy a vrácení zboží (do 14 dnů od převzetí zboží)

2) nedostane-li spotřebitel informace stanovené zákonem, prodlužuje se lhůta k odstoupení na tři měsíce

3) některé druhy zboží vracet nelze (výrobky upravené na přání zákazníka; zboží podléhající rychlé zkáze, opotřebení či zastarání; noviny, časopisy a jiná periodika; audio- a videonahrávky a počítačové programy s porušeným originálním obalem)

4) nová pravidla se nevztahují na prodej potravin, nápojů a jiného zboží běžné spotřeby dodávaného do domácnosti, prodej nemovitostí či obchody uzavírané na základě dražeb



Jak se testovalo

Test uskutečnilo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky v průběhu března až května tohoto roku. Zahrnoval celkem 27 internetových obchodů - osm z nich bylo vybráno na základě studie připravené poradenskou firmou, zbytek tvořily obchody registrované ve vyhledávači Seznam, vybrané náhodně tak, aby byly zahrnuty velké i malé obchody z různých oborů. V každém obchodě bylo nejdříve posouzeno, zda rozsah informací přístupných spotřebiteli ještě před uskutečněním nákupu (tedy uzavřením smlouvy) odpovídá požadavkům zákona.

Zároveň bylo zaznamenáno, které osobní údaje vyžaduje obchod od zákazníka nad rámec údajů nutných pro doručení zboží. Následně bylo na dobírku objednáno zboží z běžné nabídky obchodu v hodnotě od 100 do 500 Kč. Na doručení zboží byla pro účel testu stanovena lhůta šesti týdnů od objednávky. Pokud zboží v tomto termínu nedošlo, považovalo se za nedoručené. Hodnotily se i okolnosti spojené s dodávkou (obal, prodejní doklad, shoda avizované ceny se skutečnou).

Bylo také zaznamenáno, zda obchodník po dodání zboží opět informoval spotřebitele o jeho možnosti odstoupení od smlouvy a vrácení zboží. Hodnotilo se, zda prodejce přijal zboží zpět, byl ochoten uhradit i poštovné a balné (ze zákona přímo nevyplývá, že musí vracet i tyto položky), případně po kolika dnech byly peníze skutečně vráceny.

Test byl uskutečněn v rámci projektu podpořeného Delegací Evropské komise v ČR. Celkové výsledky a podrobnosti lze najít na internetovém serveru Svět spotřebitelů na adrese www.spotrebitele.cz.