Internetových obchodů rychle přibývá

P r a h a - Obchodníků, kteří jako jednu z cest, jak své zboží a služby nabídnout zákazníkům využívají internet, u nás raketovým tempem přibývá. Z celkového počtu 420 internetově aktivních prodejců, dotázaných výzkumnou agenturou GfK jich v loňském roce zahájilo elektronické obchodování 193 a jen za prvních pět letošních měsíců se jejich řady rozšířily o dalších 123 firem.

Tržby, které deseti největším maloobchodníkům v loňském roce internet přinesl, dosáhly podle GfK 86 milionů korun.

„Celkový objem prodeje zboží koncovým zákazníkům přes internet za rok 1999 odhadujeme na 300 milionů korun,“ řekl ředitel GfK Praha Michal Ševera.

Očekávání obchodníků pro letošek předpokládají více než dvojnásobné přírůstky a objem zboží a služeb prodaného po síti by tak měl překročit hranici 600 milionů korun.

Oprávněnost čekaného růstu potvrzuje i vyšší zájem uživatelů o internetové obchody.

„O využití této formy nákupu v příštích šesti měsících uvažuje téměř třetina uživatelů internetu, což je ve srovnání s koncem loňského roku skoro dvojnásobek,“ uvedl Ševera.

GfK uvádí, že v současné době používá internet alespoň jednou týdně 15,2 procenta české populace mezi 15 a 79 lety, tedy zhruba 1,2 milionu osob. Internetoví prodejci tak mohou usilovat asi o 350 tisíc potenciálních zákazníků.

I když v uplynulém půl roce převládal v uskutečněných nákupech zájem o zboží, ve výhledech na nadcházející období výrazně posilují služby. O pořízení nějaké služby projevilo zájem 57 procent užuivatelů, což představuje růst na trojnásobek.

„Po jisté době začnou služby převládat. Zaznamenaný skok způsobili obchodníci v oboru cestovního ruchu, kteří nabízejí jízdenky či letenky,“ vysvětlil Ševera.

Podle něj existují v současné době asi dvě tisícovky českých adres obchodů nabízejích zboží konečným spotřebitelům. „Z nich zhruba tisícovka je doopravdy plně funkčních a z nich přibližně polovina nám odpověděla,“ sdělil Ševera.

Součástí průzkumu byli vedle ryze vituálních firem i prodejci, kteří vedle internetu provozují rovněž „kamennou“ prodejnu. „Ti ale od tržeb získaných v tradiční síti obrat uskutečněný po internet oddělili,“ upřesnil Ševera.